Diabetes botas inte med knäckebröd

Diabetes botas inte med knäckebröd

På internet cirkulerar just nu en petition om en TV-sänd gala för stöd till forskning kring diabetes. Det är ett bra initiativ. Okunskapen om diabetes är stor i Sverige, trots att vårt land efter Finland är det land i världen som har högst andel typ 1-diabetiker. Typ 2-diabetes - som tidigare kallades åldersdiabetes - ökar kraftigt. Få känner till att en felbehandlad diabetes kan vara dödlig.

Jag har själv en dotter som insjuknade i typ1-diabetes strax innan sin treårsdag. Inte ens läkaren på den vårdcentral i Kalmar vi besökte klarade av att ställa diagnos, utan i flera veckor tynade hon sakta bort när sjukdomsbilden blev allt mer akut. Fortfarande känner jag stor tacksamhet gentemot den sköterska som vågade ifrågasätta läkarens diagnos eftersom hon själv hade erfarenhet från diabetes. Min dotter hade då, på grund av den felaktiga diagnosen ”influensa”, kraftigt höga blodsockervärden, syraförgiftning och var nära att dö. Det var denna sköterskas kunskap som räddade min dotter från en för tidig död, och gav henne ett liv som med hjälp av mediciner ofta är utan komplikationer.

Min dotters berättelse är inte unik. Det finns en bred okunskap bland befolkningen vad diabetes innebär. Fortfarande idag hör man kommentarer som "det är väl bara att sluta äta godis och börja motionera". Att höra sådant strunt i till exempel ett radioprogram är extremt kränkande för en person som riskerar att vara vaken hela natten för att försöka komma till rätta med ett högt blodsocker vid något så simpelt som en vanlig förkylning. Någon som sedan riskerar att svimma och hamna i koma om de injicerat för mycket insulin för att få ner det. Att leva med ett blodsocker som åker upp och ner som en jojo, att pendla mellan hyperstress och extrem trötthet.

Antalet diabetiker ökar dramatiskt och är idag en folksjukdom. En av nio har någon typ av diabetes. Det är till och med få riksdagspartier som når upp i den andelen av väljarkåren.

Varje dag dör enligt uppgift i genomsnitt 5 personer som följd av sin diabetes. Barn med typ 1-diabetes löper en inte obetydlig risk att dö för tidigt, en del reda i unga år. Även om de inte dör riskerar de att råka ut för att bli invalidiserade på grund av hjärt- och kärlsjukdomar, amputationer, blindhet med mera. Dessutom förkortas den genomsnittliga livslängden till följd av de påfrestningar kroppen utsätts för av höga blodsockervärden.

Som förälder till en dotter med diabetes har jag levt med hennes problem med svängande blodsockerkurvor, sett hur samhället och medmänniskor inte har någon kunskap om vad diabetes innebär. Påståenden som att ”lightläsk inte är nyttigt”, och ”LITE socker kan väl ändå inte skada”. Det är ungefär som att säga ”Ja, men att skjuta sig LITE i huvudet med en hagelbössa är väl inte farligt”.

Om svenska folket fick korrekt information om vad diabetes innebär skulle besparingar på till exempel insulinpumpar sannolikt inte ha något som helst folkligt stöd. Samhällets beslutsfattare förstår inte att de sviker diabetiker och minskar diabetessjuka barns chanser till en värdig framtid av besparingsskäl, och besparingarna innebär i realiteten en fördyring på sikt. I höjda sjukvårdskostnader för akut- och eftervård som följd av försämrad daglig vård av diabetes. Om det behövs en TV-gala för att få Sverige att få upp ögonen för diabetessjuka barns verklighet så hoppas jag att någon kanal hittar en plats i tablån.

/Tomas Ahlbeck

Faktaruta:

Namninsamlingen har idag över 2400 undertecknare, och du hittar den på:

Tomas Ahlbeck är föreläsare och komiker, och har tidigare varit pressekreterare på Sveriges Riksdag. Han har även drivit ett internationellt nätverk mot övergrepp på barn på Internet, samt arbetat för barns rättigheter i flera nationella och internationella sammanhang.

Relaterat innehåll