I love research

I love research

Under Världsdiabetesdagen vill vi uppmärksamma folksjukdomen diabetes lite extra och har därför en kampanj. I love research, där forskare och kändisar hjälper oss att sprida budskapet om att stödja forskningen inom diabetes.

Diabetes är en av de stora folksjukdomarna som växer rekordartat, där okunskapen är rätt stor i dag. Den diabetes som ökar mest är diabetes typ 2, där en av tio är omedveten om att de har sjukdomen. I Sverige beräknas över 600 000 personer ha diabetes år 2030 om inte utvecklingen bryts.
Den 14 november är den internationella diabetesdagen, Världsdiabetesdagen, en dag för att uppmärksamma diabetes och alla människor som lever med sjukdomen.
Vi på Diabetes Wellness Sverige vill uppmärksamma detta genom att erbjuda gratis blodsockerkoll
under Världsdiabetsdagen på nio apotek i Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Bland de som tidigare har testat sig i vårt samarbete med Apoteket så visade 5 % att de hade pre-diabetes eller utvecklad diabetes. Vi anser att det är viktigt att hålla koll på sitt blodsocker. Kroppen strävar alltid efter att hålla blodsockret inom normala gränser. Ett alltför högt blodsocker skadar i längden de små blodkärlen i kroppen, vilket kan ge många olika sjukdomar som till exempel diabetes. Därför är det viktigt att ha kontroll på sitt blodsocker så att man kan minska risken för att utveckla sjukdomen.

Under kampanjen I love research har forskare och kändisar hjälpt oss att uppmärksamma diabetes genom att ta foton med I love research. Vi vill på detta sätt sprida vikten av att stötta forskningen så att vi förhoppningsvis kommer närmare ett botemedel.

Världsdiabetesdagen instiftades år 1991 av International Diabetes Federation (IDF) och Världshälsoorganisationen (WHO) för att påminna om att diabetes är en sjukdom som ökar hela tiden, i hela världen. Anledningen till att Världsdiabetesdagen infaller den 14 november är att Frederick Banting, upptäckaren av insulin, föddes just detta datum 1891.
Den 20 december 2006 antog FN en resolution i vilken diabetes lyfts fram som ett hot mot den globala hälsan. I resolutionen pekar FN på allvaret i den snabba utbredningen av sjukdomen i världen och manar nationerna att agera för att öka kunskapen om, och bromsa utvecklingen av diabetes.

Här kan du kolla ditt blodsocker gratis på Världsdiabetesdagen onsdagen den 14 november kl 10-15:
Apoteket Kista, Kista Galleria, entré G, Kista
Apoteket Hjorten, Stora gatan 34, Västerås
Apoteket Stenbocken, Viksjöplan 47, Järfälla
Apoteket Gripen, Storgatan 18, Sundsvall
Apoteket Måsen, Torp Köpcentrum, Uddevalla
Apoteket Sparvugglan, Brandbergens Centrum, Haninge
Apoteket Marieberg, Mariebergs Centrum, Örebro
Apoteket Triangeln, Södra Förstadsgatan 42, Malmö
Apoteket S:t Ragnhild, Storgatan 4-6 (Kringlan Galleri), Södertälje
Det är dock viktigt att inte äta eller dricka något en timme före mätning. Vatten går dock bra att dricka.

Kändisarna på bilden är:
JËLLY, Adam Tensta, Mårten Nylén, Caroline af Ugglas, Pär Zetterberg, Carl Jan Granqvist, DJ Black Moose, Tomas Ahlbeck
.
Se filmen om JËLLY's liv med diabetes nedan

______________________________________________________
Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se