Vid fyra tillfällen har jag påträffats i koma

Vid ett flertal tillfällen har Stefan hamnat i koma

Stefan Lithner föddes i maj 1951. Vid tio månaders ålder fick han diagnosen diabetes typ 1. Hela Stefans liv har präglats av sjukdomen, val av yrke och mål som inte gick att uppnå på grund av hans diabetes. På 50-talet hade en enklare blodsockermätare för sjukvården utvecklats. Men det dröjde länge innan det var självklart att patienter själva skulle kunna testa sitt blodsocker - 25 år.

När jag fått diagnosen förutspådde ansvarige läkare att jag nog inte skulle bli mer än sex år. När jag gick i småskolan och berättade att jag var diabetiker sa såväl mina kamrater som en av mina lärare: ”Då dör du före 25”. När jag utbildade mig till tandläkare i Malmö hade jag en kamrat som var diabetiker typ 1. Han hade haft sjukdomen i c:a 15 år och misskött sig de senare åren. Han dog (enl. obekräftade uppgifter) före 30. Själv fick jag komplikationer i form av retinopatier. Retinopatier är ett samlingsnamn för olika sjukdomsprocesser på näthinnan. Retinopati kan uppstå till följd av diabetes och är anledningen till att diabetiker fotograferar sina ögon med jämna mellanrum och behandlar med laser vid behov. Detta har fått mig att lämna mina båda utbildningar; tandläkare och sjukgymnast. En anledning till mina problem var; hypoglykämier som kan uppstå vid behandling med insulin. När jag fick mina retinopatier tvingades jag byta insulinbehandling. Hypoglykämier påverkar hjärnan och ögonen som ju också är en del av hjärnan, så situationen blev alltför besvärlig. Mitt andra arbete som jag blev tvungen att avbryta berodde på ointresse hos arbetsgivaren att anpassa arbetsuppgifterna till mina förutsättningar. Min syn är visserligen lite nedsatt men inte värre än att jag fortfarande får lov att ha körkort/köra bil, vilket många gånger har haft en avgörande betydelse för att jag ska klara min diabetes.

Har du gjort något för att underlätta din diabetes förutom din medicinering?
- Jag hade insulinpump mellan 1985 och 1998. Då hände något som gjorde att jag reagerade ytterst lite på insulinet. Min pump skickades till Schweiz för undersökning och under tiden tvingades jag återgå till pennor. Om jag inte samtidigt hade gått över till en själv framtagen diet hade jag troligen inte klarat livhanken. Jag tränar regelbundet 2 – 3 ggr/veckan om jag är hemma; löpning eller trampmaskin 2-2½ km med puls mycket nära max, plus annan träning i c:a 45 minuter.

Kan du berätta om något specifikt tillfälle då din diabetes har påverkat dig?
- Vid fyra tillfällen har jag påträffats i koma och blivit hämtad för färd till lasarett/vårdcentral, och vid tre tillfällen har jag fallit i koma hemma, men jag har alltid återhämtat mig spontant, en gång tog det 16 timmar. I samtliga fall handlade det om hypoglykämier. Under två av dessa hade jag sådana upplevelser som människor i allmänhet kallar ”nära döden upplevelse”. När jag var 36 år hade jag under en tid mått så dåligt att jag inte räknade med att få uppleva mig 40- årsdag. Bekymren kunde elimineras med ändrad medicinering och framförallt ändrad kost. Jag har inte fallit i koma eller allvarliga hypoglykämier sedan augusti 2000. Däremot hade jag begynnande bekymmer i fötterna för c:a 15 år sedan. Dessa symptom försvann en tid efter min by-pass-operation 2002 och träning med maximal puls.

I dag är Stefan legitimerad tandläkare och sjukgymnast. Ett stort intresse är fåglar som han har studerat intensivt i över 50 år och sett och upplevt över 5300 av jordens fågelarter. Han har ett lika stort intresse för växter, däggdjur, insekter och fotografering som också har engagerat honom sedan 1974. Stefan har besökt cirka 60 länder under sina studier, bland annat liftat ensam genom norra Australien och det inre av Kina, och cyklat genom Sverige från Riksgränsen till Ystad.

Med sin aktiva livsstil och öppenhet för sin sjukdom har Stefan blivit en inspiratör och förebild för andra som har diabetes. Förutom att han håller föredrag så har han även gett ut en naturnära diktsamling som fått namnet "QUO VADIS HOMO".
_______________________________________________________________
Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se