Att springa med diabetes- En film om att anta utmaningen

Att springa med diabetes- En film om att anta utmaningen

På onsdag den 7 juni kommer Blodomloppet till Stockholm och Diabetes Wellness Sverige finns på plats för tredje året i rad.

För ett år sedan sprang Maria Johansson, 33 år, Blodomloppet (tio kilometer). Maria har diabetes typ 1, en sjukdom som hon har haft sedan 1992 då hon insjuknade endast nio år gammal. Att springa ett tio kilometer långt lopp är jobbigt för de flesta, men för Maria innebär det en extra utmaning då hon ständigt måste ha koll på sitt blodsocker.

Idag lanserar Diabetes Wellness Sverige filmen Att springa med diabetes, en film om att anta utmaningen. I den cirka 15 minuter långa dokumentären får vi följa Marias väg mot målet. I filmen får vi även följa Jacqui Dodd som bor utanför London och som också ha diabetes typ 1, men som drabbades av sjukdomen som vuxen. Precis som Maria antog Jacqui utmaningen och bestämdes sig sommaren 2016 för att springa London 10K i syfte att samla in pengar till diabetesforskningen.

Tanken med filmen är att uppmuntra alla till en hälsosam livsstil. Oavsett om man är diabetiker eller inte, hoppas vi att filmen inspirerar fler till att anta utmaningen, oavsett om det gäller att springa ett längre lopp eller ta en extra promenad. Se filmen på vår Youtubekanal: Diabetes Wellness Sverige.

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Network Sverige är en insamlingsstiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten.Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 50 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes.

Relaterat innehåll