Midnattsloppet med fokus på diabetes

Midnattsloppet med fokus på diabetes

Testa ditt blodsocker gratis och ställ frågor till sjuksköterska och personliga tränare om diabetes, kost och träning. För fjärde året i rad kommer vi på Diabetes Wellness Sverige finnas på plats med eget tält och svara på frågor gällande diabetes. Allt detta sker på Midnattsloppet den 18 augusti på Zinkensdamms IP i Stockholm.

På lördag den 18 augusti kommer Diabetes Wellness Sverige finnas på plats på Zinkensdamms IP i samband med Midnattsloppet 2018.
Midnattsloppet är ett lopp på 10 km med bra stämning och atmosfär. Varje år återkommer cirka 40 000 deltagare och en fantastisk publik som bidrar till Midnattsloppsfesten. Det spelar ingen roll om du är nybörjare, motionär eller elit. Midnattsloppet är så mycket mer än ett lopp och allt handlar om att du som löpare ska ha så roligt som möjligt.
- Vill du uppleva sann löpglädje så måste du bege dig till söder på lördag för att få uppleva årets Midnattslopp som går i Festivalyrans tecken med många härliga musikupplevelser längs den 10 km långa banan som ringlar sig på söder. Redan klockan 13.00 på Zinkensdamms idrottsplats kör vi vårt Mini Mil för barn mellan 2-8 år och det brukar bli ca 3000 barn som är med och springer den 300 m långa banan. Vi syns på söder den 18 aug, säger Lars Eriksson, projektledare för Midnattsloppet Nordic AB.

Diabetes Wellness Sverige kommer att ha ett eget tält på Zinkensdamms IP där vi kommer informera om folksjukdomen diabetes. Du har då möjlighet att ställa frågor till vår sjuksköterska, Yvonne Liss, som kommer vara på plats och även utföra gratis blodsockerkoll.
- Det är viktigt att ha koll på sitt blodsocker. Jag kan se om du har diabetes eller möjligtvis ligger i riskzonen, så passa på och kom och ta en gratis blodsockerkoll hos mig. Jag kommer finnas på plats 12-16, säger Yvonne Liss, sjuksköterska på Diabetes Wellness Sverige.
Typ 2-diabetes är en allvarlig folksjukdom och många har den utan att veta om det. I dag lever över 450 000 svenskar med diabetes och av dem har 85–90 procent typ 2-diabetes. Mörkertalet är dessutom stort då man beräknar att en av tre typ 2-diabetiker har sjukdomen utan att veta om det. Det är oerhört viktigt att upptäcka typ 2-diabetes i tid, eftersom obehandlade personer löper en kraftigt ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar.

Vi är måna om att så många som möjligt har möjligheten att förebygga för att få diabetes typ 2 och kommer även att ha PT-studio, Mykey Studio i vårt tält. Där de kommer att finnas på plats och informera om träning och kost och hur du kan må bättre.
- Jag vet hur viktigt det är med träning så när Diabetes Wellness Sverige frågade mig om jag ville vara med dem i deras tält och finnas på plats på Midnattsloppet så var det en självklarhet. Jag har själv diabetes och vet hur viktigt det är att få rätt information gällande träning och kost. Så kom och besök oss på Midnattsloppet och ställ dina frågor om träning och kost, säger Patrick Olofsson, personlig och medicinsk tränare på Mykey Studio.
Även Ascensia Diabetes Care kommer finnas på plats hos Diabetes Wellness Sverige och informera om deras produkter och hjälpmedel för diabetiker.

- Det känns viktigt att kunna sprida kunskapen samt informera om folksjukdomen diabetes. Förhoppningsvis kan vi genom gratis blodsockerkoll få personer som är ovetande om att de har diabetes att få vetskap om i fall de har sjukdomen. Och i sin tur ta vidare kontakt med vårdcentral i tid och eventuellt förhindra sjukdomsförloppet. Genom att finnas på plats ökar vi möjligheten för personer att få mer kunskap om folksjukdomen som ökar för varje år, säger Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig på Diabetes Wellness Sverige.

Tid: lördag den 18 augusti kl 12-23.
Aktiviteter: Gratis blodsockerkoll kl 12-16 (OBS! Ät inget och drick endast vatten en timme innan mätning), Mykey Studio svarar på frågor gällande träning och kost kl 15-21.
Plats: Zinkensdamms IP, Stockholm.

För mer information kontakta:
Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig Diabetes Wellness Sverige, 0707-15 99 85.

Läs mer om Yvonne Liss på Diabetes Wellness Sverige HÄR
Läs mer om Patrick Olofsson på Mykey Studio HÄR

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se