Världshälsodagen den 7 april med fokus på Diabetes

Världshälsodagen den 7 april med fokus på Diabetes

Världshälsodagen med fokus på Diabetes

Diabetes blir allt vanligare i Sverige. Idag lever över 400 000 svenskar med diabetes och av dem har 85-90 procent typ 2-diabetes. Mörkertalet är stort då man beräknar att en av tre typ 2-diabetiker har sjukdomen utan att veta om det.

De senaste 20 åren har förekomsten av typ 1-diabetes ökat med 50 procent. Sjukdomen drabbar dessutom allt yngre barn. I Sverige insjuknar varje år 800 barn i typ 1-diabetes.

Världshälsodagen infaller den 7 april varje år och är instiftad av WHO. I år fokuserar WHO på just diabetes. Det är mycket positivt och viktigt. Diabetes Wellness Sverige och Storstockholms diabetesförening kommer under dagen uppmärksamma diabetes med olika aktiviteter i Stockholm.

Träffa oss i Stockholm city

Mellan 10.00–15.00 kan du träffa oss, vi befinner oss på Drottninggatan vid Sergels torg i Stockholms city, och informerar om diabetes och testar dina kunskaper om sjukdomen.

Testa ditt blodsocker

Omkring 100 000 personer i Sverige beräknas ha typ 2-diabetes utan att ha fått någon diagnos. För Stockholms län skulle det innebära att 30 000 kan ha sjukdomen utan att veta om det. Det är oerhört viktigt att upptäcka typ 2-diabetes i tid, eftersom obehandlade personer löper en kraftigt ökad risk för hjärtkärlsjukdomar. Risken att drabbas av en hjärtattack är dubbelt så stor för en person med diabetes. I samarbete med Apoteket AB kommer det finnas möjlighet att testa sitt blodsocker kostnadsfritt på Apoteket C W Scheele på Klarabergsgatan 64 mellan klockan 10.00 – 15.00.

- Alla människor gynnas av goda levnadsvanor som att motionera, ha bra matvanor och vara rökfria. Vi vill bidra till att människor får koll på sina värden och Ibland innebär det att man behöver söka vård, säger Marianne Norelius, hälsostrateg på Apoteket AB.

- Vi på Diabetes Wellness arbetar ständigt med att uppmärksamma och informera om diabetes och ser mycket positivt på samarbetet med Apoteket, säger Anders Lundgren, vd på Diabetes Wellness.

- Det här blir en heldag där vi kommer att informera allmänheten om diabetes och erbjuda gratis blodsockertest som Apoteket AB arrangerar, säger Eva Lagging, kanslichef på Storstockholms diabetesförening.

Föreläsning: Går det att bota typ 1 diabetes?

Två av Sveriges framstående forskare inom diabetesområdet kommer att prata om vilka möjligheter det finns att bota typ 1-diabetes i framtiden. De kommer att berätta om bukspottkörteltransplantation och om forskning kring olika metoder att skapa en egen insulinproduktion.

Tid: Insläpp 18.00. Föreläsningen börjar 18.30.

Plats: Café String på Nytorgsgatan 38 i Stockholm

Föreläsare:

Per-Ola Carlsson

Professor i medicinsk cellbiologi och är verksam både på institutionen för medicinsk cellbiologi och på sektionen för diabetesvård vid Akademiska sjukhuset. Han utvecklar nya terapier som på sikt kan stoppa sjukdomsprocessen vid nydebuterad typ 1 diabetes. Per-Ola Carlsson kommer att berätta om sin forskning kring hur man kan stoppa utvecklingen av typ 1-diabetes, om möjligheter att transplantera insulinproducerande celler och om hur man kan skapa nya insulinproducerande celler genom stimulerad celldelning.

Ali-Reza Biglarnia

Överläkare och docent inom transplantation på Skånes universitetssjukhus. Ali-Reza Biglarnia berättar om sitt arbete med att transplantera bukspottkörtlar och njurar och om hur personer med livshotande tillstånd få tillbaka livet.

- Som magi. Så kan det kännas att se en mycket svårt sjuk person med typ 1-diabetes bli frisk efter en bukspottkörteltransplantation, säger Ali-Reza Biglarnia,

Pressackreditering för föreläsningen: info@diabeteswellness.se

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Network Sverige är en insamlingsstiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes.