Världshälsodagen med fokus på diabetes

Världshälsodagen med fokus på diabetes

Testa ditt blodsocker gratis och ställ frågor till dietister om typ 2-diabetes och kost. Klockan elva kommer vi dessutom ha ett danspass med ”Zumba-Gubben” Sture. Allt detta sker på Världshälsodagen den 7 april på Folkets hus i Rinkeby.

Personer som lever med typ 2-diabetes behöver ofta stöd i hur de kan förändra sin livsstil för att må så bra som möjligt.
- Det kan vara små förändringar som får stor betydelse för hälsan. Många har dessutom typ 2-diabetes utan att de vet om det, och de personerna är viktiga att hitta eftersom obehandlade personer löper en kraftigt ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, säger Maria Sjöström, kommunikatör på Storstockholms Diabetesförening.

Diabetes Wellness Sverige och Storstockholms Diabetesförening kommer att vara på plats i Rinkeby för att sprida kunskap om typ 2-diabetes och erbjuda besökarna gratis blodsockertest.
Vi välkomnar alla som är intresserade av kost och diabetes och som vill bli inspirerade till glädjerik motion.
Det kommer även att finnas två dietister på plats som kommer att svara på frågor om typ 2-diabetes och kost.
-
Mat är ett av de viktigaste verktygen i egenvård av diabetes. Det går att äta allt men inte för mycket av allt. Vad, när och hur man äter påverkar blodsockret och därmed i allra högsta grad även vår egen hälsa, säger Sofia Knáz, leg dietist/kostexpert.

För den inspirerande motionen står Sture ”Zumba-Gubben” Nystrand.
- När jag fick frågan från Diabetes Wellness Sverige om att ställa upp att köra ett zumbapass i Rinkeby var det inga problem att svara Ja. Diabetes typ 2 går att "bota" med rätt kost och rätt träning och att dom valde just Zumba är lätt att förstå. Att träna till musik med latinska rytmer och rörelser som på ett enkelt sätt får en att känna sig upprymd och glad och samtidigt känna att man tränar "utan att träna", kan det bli bättre? Välkomna till ett roligt och inspirerande Zumbapass.

- Det känns kul att samarbeta med Storstockholms Diabetesförening igen och kunna sprida kunskapen samt informera om folksjukdomen diabetes som ökar för varje år. Förhoppningsvis kan vi genom gratis blodsockerkoll få personer som är ovetande om att de har diabetes att få vetskap om i fall de har sjukdomen. Och i sin tur ta vidare kontakt med vårdcentral i tid och eventuellt förhindra sjukdomsförloppet, säger Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig på Diabetes Wellness Sverige.

Tid: lördagen den 7 april, 10.00–14.00 kan du träffa oss, dietister och få ditt blodsocker mätt av erfarna diabetessjuksköterskor från Rinkeby vårdcentral.
OBS! Det är dock viktigt att inte äta eller dricka något en timme före mätning. Vatten går dock bra att dricka.
Målarhörna för barn och tipsrunda med priser.
11-12 zumbapass med ”Zumba-Gubben” Sture
Plats: Folkets hus i Rinkeby, Skårbygränd 1, Rinkeby

Typ 2-diabetes är en allvarlig folksjukdom och många har den utan att veta om det. I dag lever över 400 000 svenskar med diabetes och av dem har 85–90 procent typ 2-diabetes. Mörkertalet är dessutom stort då man beräknar att en av tre typ 2-diabetiker har sjukdomen utan att veta om det. Det är oerhört viktigt att upptäcka typ 2-diabetes i tid, eftersom obehandlade personer löper en kraftigt ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar.

Världshälsodagen infaller den 7 april varje år och är instiftad av WHO (Världshälsoorganisationen).

För mer information kontakta:
Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig Diabetes Wellness Sverige, 0707-15 99 85
Maria Sjöström, kommunikatör Storstockholms Diabetesförening, 0707-87 68 47

Väl mött den 7 april på Folkets hus i Rinkeby.

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se