Ramadan i fokus!

Pressmeddelande -

Elexir Pharma presenterar en varumärkeskampanj för att utbilda och inspirera kring Ramadan

9% av Sveriges befolkning är idag muslimer. Under längre fasteperioder behöver kroppen tillgodose sig rätt vitaminer och tillskott för att upprätthålla näringsbalans i kropp och sinne. Under fastemånaden Ramadan gör Elexir Pharma en kampanj för att utbilda och inspirera målgruppen kring behovet av vitaminer och tillskott

Ramadan omsätter omkring 1,5 miljarder i Sverige . Ändå är det fortfarande förhållandevis få annonsörer som använder kampanjbudskap kring den muslimska högtiden. Det vill vi på Elexir Pharma vara med och förändra så i samband med den pågående fasteperioden genomför vi därför tillsammans med c/o Agency en kampanjaktivering för att uppmärksamma högtiden. Upplägget är en flerkanalsstrategi med kampanjsajt, displayannonsering på de arabisktalande nyhetskanalerna Alkompis och Aktarr, influenceraktivering och PR-bearbetning mot 40 profiler som fått hem vitaminer och kostillskott anpassade för längre fasteperioder och med tips på hur de ska användas.

År 2022 var över 2 miljoner personer utrikes födda i Sverige, vilket är 20 procent av befolkningen, enligt statistik från SCB. Därtill räknas personer med utländsk bakgrund även de inrikes födda som har två utrikes födda föräldrar. Totalt antal personer med utländsk bakgrund uppgår således till cirka 2,8 miljoner invånare.

Ramadan omsätter omkring 1,5 miljarder i Sverige . Ändå är det fortfarande förhållandevis få annonsörer som använder kampanjbudskap kring den muslimska högtiden. Det vill vi på Elexir Pharma vara med och förändra så i samband med den pågående fasteperioden genomför vi därför tillsammans med c/o agency en kampanjaktivering för att uppmärksamma högtiden. Upplägget är en flerkanalsstrategi med kampanjsajt, displayannonsering på de arabisktalande nyhetskanalerna Alkompis och Aktarr, influenceraktivering och PR-bearbetning mot 40 profiler som fått hem vitaminer och kostillskott anpassade för längre fasteperioder och med tips på hur de ska användas.

-Vi har tagit fram den här kampanjen för att vi vill uppmärksamma Ramadan som vilken annan högtid som helst som firas. För oss är det viktigt att olika grupper i samhället får nå ut och vi har möjlighet att vara en plattform där vi tillsammans med målgruppen kan få påvisa det fina med kultur, tradition och religion. Vi vill inspirera och informera kring vikten av ett hälsosamt liv och att eventuellt behöva komplettera sin kost med vitaminer, mineraler och kosttillskott när man fastar, oavsett anledning till fastan då det är lätt att man missar detta säger Hanna Myrling, Marknadschef på Elexir Pharma.

Muslimer ur den yngre generationen är rätt hälso- och kostmedvetna och därmed mer mottagliga för budskap om hur man planerar för kostintag och vilka vitaminer som kan bidra till att minska tröttheten. Kampanjen har främst ett utbildande syfte.

- Vi på c/o agency är otroligt glada över att få möjlighet att göra denna kampanj tillsammans med Elexir Pharma. Vi båda delar uppfattningen att Ramadan som kommersiell högtid inte alls är lika bearbetad i Sverige jämfört med resterande högtider. För konsumentdrivna företag är detta en stor möjlighet till att både bygga position mot målgruppen, men även visa på att man som företag har ett mångfaldstänk.