Finnlines halvårsrapport januari-juni 2023

Finnlines halvårsrapport januari-juni 2023

Finnlines VD Tom Pippingsköld kommenterar halvårsrapporten:

”Finnlineskoncernens totala intäkter under perioden uppgick till 336,4 euro (356,9), vilket är en minskning med 6 procent jämfört med januari-juni 2022. Intäkterna från sjöfartstjänsterna (Shipping and Sea Transport Services) var 325,3 (343,8) miljoner euro, varav de passagerarrelaterade intäkterna stod för 31,5 (25,6) miljoner euro. Intäkterna från hamntjänsterna (Port Operations) var 21,4 (24,8) miljoner euro.

Den ekonomiska tillväxten prognostiseras bli modest i hela EU under 2023, för att sedan förbättras något under 2024. Enligt statistik från den finska tullen, ökade värdet av Finlands totala export med 1,0 procent, medan värdet av importen minskade med 14,3 procent jämfört med föregående år (januari-maj 2023 jämfört med samma period 2022). Som en följd av såväl kriget i Ukraina som den rådande högräntemiljön, har hushållens och företagens tillit förblivit lägre än det långsiktiga genomsnittet. Samtidigt förväntas inflationen fortsatt ligga kvar på en hög nivå.

De minskade importvolymerna har medfört minskade godsflöden och därmed även lägre bunkertillägg, vilket gemensamt har påverkat Finnlineskoncernens omsättning. När godsvolymerna sjönk på några av våra rutter var vi tvungna att antingen reducera avgångsfrekvensen eller antalet fartyg. Därför beslutade vi oss för att chartra ut ett roro-fartyg till Grimaldi Group. Därutöver har vi dragit ned kapaciteten på de rutter där volymerna minskat – och på motsvarande sätt ökat kapaciteten där vi har och prognostiserar tillväxt.

Resiliens och omställningsförmåga har gjort det möjligt för Finnlines att navigera i de senaste årens konjunkturförändringar. Vi vill också utvidga vår verksamhet och öppna nya linjer som är till nytta för våra kunder. Senast mellan Sverige och Polen, där ett fartyg inom några veckor väntas sättas i trafik med dagliga avgångar mellan Malmö och Świnoujście.

Passagerarverksamheten har utvecklats mycket bra efter Coronapandemin och Finnlines avser erbjuda förstklassiga nya fartyg och förbättrade tjänster på vår rutt mellan Sverige, Åland och det finländska fastlandet. Det första av dessa nya ropax-fartyg i Superstarklassen, Finnsirius, levererades helt enligt tidtabellen den 18 juli 2023, och ska sättas i trafik på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal i mitten av september. Det andra fartyget, Finncanopus, väntas ansluta till Finnsirius i slutet av året, på samma rutt. Dessa ropaxfartyg i Superstarklassen, våra 'kronjuveler', kommer att leverera mycket fin service till våra passagerare och chaufförer samt en ökning av lastkapaciteten med nästan 30 procent. De ersätter de nuvarande fartygen på rutten, i Star-klassen, som flyttas till rutten mellan Malmö och Travemünde och där i sin tur erbjuder uppgraderad service för både fraktkunder och passagerare.

Utsläppen från den globala sjöfarten utgör ungefär tre procent av världens samlade koldioxidutsläpp. Därför arbetar IMO och sjöfartsbranschen tillsammans för att minska utsläppen. Och EU har beslutat att utvidga sitt utsläppshandelssystem ETS till att inkludera sjöfarten från och med 2024.

Finnlineskoncernen fortsätter att investera allt större resurser i vår gröna omställning, och med våra fem nya hybridfartyg, landströmsystem, andra tekniska installationer men även åtgärder inom driften, är vi ’främst bland likar’ på vägen mot lägre koldioxidutsläpp och senare koldioxidneutral trafik. Vi är redan inne på slutspurten i vårt omfattande investeringsprogram, med gröna fartyg som ytterligare kommer att stärka vår ledarposition i arbetet med att skapa en hållbar infrastruktur inom den marina logistiksektorn i Östersjö- och Nordsjöområdet.”

Bilaga:

Financial review January–June 2023, PDF

För mer information, kontakta:

Tom Pippingsköld, VD, Finnlines Plc

tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041

För foton och andra förfrågningar:

communications@finnlines.com

Om Finnlines:

Finnlines är ett ledande frakt- och passagerarrederi med verksamhet i Östersjön, Nordsjön och Biscayabukten. Företaget är en del av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskilt utpekade “havsmotorvägarna” - Motorways of the Sea. Koncerntillhörigheten gör det möjligt för Finnlines att erbjuda linjesjöfartstjänster till och från samtliga destinationer i Medelhavet, Västafrika, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien