Sveriges version av Kickstarter, hamnar som enda nystartade bolag i kategorin "Finanssnillen" på Supertalang 2015 listan

Veckans Affärer skriver: Efter tio år i konstvärlden gjorde han en helomvändning och startade FundedByMe, Sveriges svar på Kickstarter. En av crowdfunding plattformens första succéer var när Virtuous Vodka lyckades dra in över en miljon kronor på 6 veckor. Förra veckan samlade plattformen in 1 miljon kronor på 3 minuter.

Sedan starten har finansportalen samlat in 100 miljoner kronor för mer än hundra crowdfunding succéer. Dess tillväxt år till år har varit hög och i jämförelse har Q4-2013 med Q4-2014 haft en ökning med 600%. Bolaget verkar i 6 europeiska länder samt i Singapore i Asien.

Daniel Daboczy, född i Rumänien och Arno Smit född i afrikanska Namibia startade FundedByMe.com på ett café i Stockholm 2011. Exakt på dagen 4 år innan Supertalang listan, tryckte de på knappen för att lansera det som sedermera blev Nordens främsta och största finansierings portal för crowdfunding som hittills samlat in 100 miljoner kronor.

"När jag och FundedByMe igår hamnade på listan över Sveriges Supertalanger i kategorin Finanssnillen är det ett stort erkännande men även ett tecken på att samhället behöver verktyg för finansiering av bolag och att crowdfunding äntligen blivit ett erkänt som fenomen med dess enorma potential att förändra. Men det är även ett erkännande för två invandrare som lyckats i Sverige och på mycket kort tid byggt ett finansbolag." - Daniel Daboczy, vd och medgrundare av FundedByMe

Visionen bakom lanseringen av hemsidan var att hjälpa dem som hade svårt att få finansiering, individer som pga bakgrund, utbildning, kön eller ålder inte bjöds in till finrummen för att träffa affärsänglar. Daniel Daboczy, vd, medgrundare och drivkraften bakom FundedByMe ville samtidigt hjälpa de miljontals vanliga individer som drömmer om att bli delägare eller deltagare i potentiella framgångssagor.

Teamet bakom FundedByMe har under de senaste 4 åren varit fokuserat på att hjälpa hundratal bolag och tusentals projekt att nå ut, få finansiering, växa och skapa jobb. Med sitt team som tidigare arbetat på Microsoft, Spotify, Facebook, Rocket Internet, Erik Penser med en namnkunnig styrelse, passionerade delägare och mer än 46,000 investerar medlemmar från hela världen har FundedByMe hittills hjälpt otaliga bolag att nå framgångar, exempelvis Flippin BurgersNOAEggs IncNerdy by NerdsGiveBun Meat Bun, SlöseriombudsmannenElin OlssonPlickISBJÖRNVirtuous VodkaJaschaFallinlover/CinemeetÅre WaterInstrument Champ samt mycket uppmärksammade insamlingskampanjer för Rädda HugoEnglas Mamma Johan Kindes SoloalbumRädda Vika brödetJohan Norbergs bok, Marmeladmakeriet och många, många fler.

Statistik:

800,000:- samlades in lanseringsåret 2011

3,7 miljoner sek samlades in 2012

27 miljoner sek samlades in 2013

ca 60 miljoner sek samlades in 2014

Jämförelsestatistik:

Q4-2014 vs Q4-2013 ökning med 600%

FundedByMe är Nordens största crowdfunding platform

Ledande inom equity crowdfunding i Norden

kontor i 6 länder i Europa samt Singapore

Bonus info:

Bolaget NOA startade sin kampanj 29 jan 2015 på FundedByMe

Målet var att dra in 5,1 miljoner på 45 dagar och drog in 9,1 miljoner på 4 dygn

Miljon 1 samlades in under de första 3 minuterna

Framtid:

FundedByMe kommer inom kort lansera ett nytt verktyg inom peer-to-peer för finansiering av bolag. För mera info ang detta kontakta Maciej Szulc maciej@fundedbyme.com

Läs mer här: Veckans Affärer Supertalanger 2015

"Det är åttonde året i rad som Veckans Affärer dammsugit storbolag, riskkapitalister, entreprenörshubbar, inkubatorer och universitet i jakten på nästa generations ledare i näringslivet. Resultatet är en lista med 101 supertalanger, fördelade på sju underkategorier, som är smarta, välutbildade, erfarna - och rekordunga.

Trots en snittålder på knappt 31 år är listan full av både börs-vd:ar, chefsekonomer, ministrar och högt uppsatta chefer på några av världens största företag. De allra största talangerna - superduon och de sju kategorivinnarna – är ännu yngre, med en snittålder på 28,5 år." - Veckans Affärer Publicerad 2015-02-02 09:27

Historia

Daniel Daboczy flydde från diktaturen i Rumänien 1989 till Jönköping, läste språk och konstvetenskap och blev sedan curator och producent på samtidskonsthallen Färgfabriken i Stockholm. 2008 bytte han bana och startade webb produktions bolaget Dabber som startade och drev bla Ideas For Change en platform för att ta tillvara gräsrötternas lösningar på världsproblem, ett slags TED.com fast för gräsrötterna.

Arno Smit flyttade från Namibia 2002 till England där han utbildade sig till webb utvecklare och flyttade sedan till Australien där han startade Aviation Advertiser, kontinentens första digital marknadsplats för flygrelaterade annonser. Efter att ha träffat sitt livs kärlek, en svenska på utlandsuppdrag, flyttade han till Sverige och lärde känna Daniel på webb byrån Dabber och började utveckla det som sedan blev FundedByMe.

• pengar
  • startup
  • driva bolag
  • starta bolag