Syntolkningsworkshop på Göteborgs stadsmuseum. Foto: FunkTek

BARA GÖR! - så skapar du ett tillgängligare museum

Under tre år har projektet FunkTek testat tillgängligheten på Göteborgs stadsmuseum. Nu går projektet mot sitt slut. Efter sig lämnar de både ett tillgängligare museum och handböcker för alla som vill skapa tillgänglig kultur. Dessa presenteras på FunkTeks slutkonferens på Stadsmuseet måndagen den 6 februari. En fullspäckad halvdag med seminarier, filmvisning och samtal. Boka din plats nu - vi har ett fåtal pressplatser kvar!

- De kunskaper kring tillgänglighet som vi har inhämtat i projektet kan tillämpas på fler områden i kulturlivet, säger Rebecka Bergström Bukovinszky, tf projektledare för FunkTek.

I handboken ”Bara gör! Så skapar du ett tillgängligare museum” delar FunkTek med sig av sina bästa tips, och berättar hur museer kan jobba tillsammans — personal och besökare — för att skapa tillgängligare utställningar, visningar och museum. Det är först genom att träffa sina besökare och anlita referenspersoner med funktionsvariationer, som är de verkliga experterna på tillgänglighetsfrågor, som museerna kan bli tillgängligare och för alla. Angela Åquist är en av de drygt 100 referenspersoner som hittills arbetat i FunkTek med att utvärdera Stadsmuseets utställningar och program:

- Det har varit väldigt skönt att ha personer som har stöttat en i att det är samhället det är fel på, inte mig, säger hon.

Projektet FunkTek har förändrat såväl museets verksamhet som arbetsprocesser. I verksamhetsplaneringen står det numera tydligt att tillgänglighetstänk ska tillämpas i hela museet. Personalens nya kunskaper om tillgänglighet har påverkat utformningen av nya utställningar och visningar. Pedagoger och värdar har utbildats i syntolkning och värdarna har fått en introduktion i teckenspråk. FunkTek har i samarbete med Interactive Institute även tagit fram appen Augus, till den kommande basutställningen ”Göteborgs födelse”, där utställningstexterna kommer att finnas som uppläst text och på teckenspråk.

- Det är mycket som har förändrats i grunden, och det är synen på vår egen förmåga och kompetens. Vi skattade oss själva mycket högre när det gällde tillgänglighetsfrågor från början, det var faktiskt ganska chockerande att vi inte var så bra som vi trodde. Men man måste lyfta fram vad som inte funkar för att kunna börja jobba med det, säger Carina Sjöholm, museichef på Göteborgs stadsmuseum.

I samband med FunkTeks slutkonferens 6 februari kommer följande manualer att presenteras av FunkTek, som består av samarbetspartierna Utopia, Riksutställningar, Mistra Urban Futures, Interactive Institute och Changemaker:

”Bara Gör! Så skapar du ett tillgängligare museum” - av Utopia och Göteborgs stadsmuseum
Vill du göra tillgängliga arrangemang och utställningar? Då är det här handboken för dig. Lär dig hur museer kan jobba med personal och besökare för att skapa ett tillgängligare museum. Handboken innehåller bland annat en ordlista, länkar till förbund, föreningar och organisationer samt checklistor, samt förslag på tester och workshops.

►”Funktek på en dag - en heldagsaktivitet för att sätta sig in i Funktänket: tillgänglighet stadsutveckling” – av Mistra Urban Futures och Changemaker AB
Ett utbildningsmaterial i workshopform. Materialet visar konkreta erfarenheter av hur det är att arbeta med Funktek-metoden inom stadsutveckling för att uppnå förbättrad tillgänglighet.

Magasinet ”Omtänkt” – av Riksutställningar
Magasinet Omtänkt vänder sig till museer som söker inspiration i sitt tillgänglighetsarbete. Här samlas erfarenheter från museer i Sverige och internationellt, däribland projektet FunkTek på Göteborgs stadsmuseum.

Vill du delta på FunkTeks slutkonferens den 6 februari, lära dig mer om tillgänglig kultur och kanske intervjua någon i projektet?
Välkommen att boka en pressplats!
Kontakta:
Isa Andersson, kommunikatör, Göteborgs stadsmuseum
E-post: isa.andersson@kultur.goteborg.se

När: Måndagen den 6 februari, kl 12.30-17.30
Var: Göteborgs stadsmuseum, Norra hamngatan 12
För fullständigt konferensprogram klicka här

Vill du veta mer om FunkTek, tillgängligheten på Stadsmuseet eller göra en intervju?
Kontakta:

Carina Sjöholm, museichef, Göteborgs stadsmuseum
E-post: carina.sjoholm@kultur.goteborg.se

Rebecka Bergström Bukovinszky, projektledare FunkTek
E-post: rebecka.bukovinszky@kultur.goteborg.se

Lilian Paunovic Olsson, workshopledare och koordinator i Funktek, företrädare Utopia
E-post: lilian@funktek.se

Lisa Wahle, koordinator i FunkTek och koordinator hållbar stadsutveckling för Mistra Urban Futures & Changemaker AB
E-post: lisa@funktek.se

Jenny Hyltén-Cavallius, workshopledare och koordinator i FunkTek, företrädare Utopia
E-post: jenny@funktek.se