Gå direkt till innehåll
Bakom kulisserna på Le Mans: Den logistiska berättelsen bakom Goodyears däckleveranser

Pressmeddelande -

Le Mans tar en stolt plats i FIA World Endurance Championships kalender: en kringresande höghastighetscirkus som visar upp några av världens mest avancerade teknologier och största talanger inom motorsporten. Även om det bara är ett av sju lopp i sju länder på tre kontinenter, som var och en har sina egna logistiska utmaningar, så kan ingenting jämföras med Le Mans.

När bilarna radar upp sig för att starta den hundrade utgåvan av 24 Hours of Le Mans på lördag den 10 juni så kommer allt kokas ner till förberedelser och justeringar som tagit flera tusentals timmar i anspråk. Detta sträcker sig också till Goodyear som är den exklusiva däckleverantören för LMP2-kategorin.

Le Mans kräver mest planering och resurser sett till hela säsongen. Varje team kräver så mycket mer för att kunna köra utan krångel i 24 timmar. På vägen mot segern år 2022 körde till exempel Team Jota 369 varv (5 028 km), vilket är lika långt som 16 Grand Prix i Formel 1.

Över de senaste säsongerna har Goodyear jobbat på att sänka antalet däck som används över helgen. Detta åstadkoms delvis genom att bredda hur länge släta däck (slicks) och våtdäck kan användas. Åtagandet speglar utvecklingen av Goodyears prisbelönta däcksortiment som är utformade för att hantera allt som sommaren, vintern och allt däremellan har att bjuda på.

Över helgen kommer fler än 2 500 däck att användas, och dessa transporteras på 10 lastbilar från Goodyears fabrik i Hanau, Tyskland, till Le Mans. Fler än 65 teammedlemmar från Goodyear reser till Le Mans för att stötta de tävlande.

Utöver det vanliga Le Mans-spektaklet är Goodyear i år också involverade i projektet Garage 56 som, tillsammans med Hendrick Motorsport och Chevrolet, ser NASCAR göra comeback i Le Mans för första gången sedan 1976. Projektet har krävt ett anpassat däckutvecklingsprogram som sammanfogat Goodyears expertis inom både endurance-racing och NASCAR.

Utvecklingsarbetet för Garage 56 har pågått på två kontinenter med flera ingenjörsteam. Över de 10 testerna som utförts de senaste 12 månaderna har nästan 10 000 km avverkats inför Le Mans.

Stöd i depån: Arbetet som aldrig sover

Jobbet är inte över bara för att däcken har kommit fram till banan. Goodyears dedikerade team med däckmontörer servar däcken dygnet runt för att säkerställa att teamen har sina uppsättningar i tid. Goodyears ingenjörer börjar ställa upp monteringsområdena i depån mer än en vecka innan själva loppet. Varje team måste få sina däck vid rätt tidpunkt för inspektion och justering av lufttryck.

Däcken flyttas från monteringsområdet till garagen där de är redo att monteras på bilarna. Använda däck lämnas tillbaka till Goodyear, och några av dem analyseras i monteringsområdet innan de återvinns.

Varje team får sex uppsättningar släta däck (slicks) för träningsrundorna och 14 uppsättningar för loppet och kvalet. Teamen får så många våtdäck de behöver. Dedikerade däckingenjörer från Goodyear är integrerade i varje team där de håller koll på alla däckkrav, och de jobbar ofta med samma team under hela säsongen. Stödet som Goodyears ingenjörer bidrar med omfattar också att ge råd till team om bäst konfigurationer och vägledning kring strategier i loppet.

För att hålla koll på däckanvändningen installeras den senaste tekniken för radiofrekvensidentifieringstaggar (RFID) på varje däck. På så sätt blir det enklare att kontrollera kvaliteten och säkerställa att däcken finns på rätt plats vid rätt tillfälle. Goodyear har spelat en stor roll i utvecklandet och introduktionen av RFID´som den första däcktillverkaren som tog teknologin till motorsporten år 2008.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear: ”Förberedelserna för Le Mans är säsongens största projekt, och planeringsarbetet börjar flera månader i förväg. Varje medlem i Goodyear-teamet delar en passion för racing, vilket är anledningen till att vi kan fortsätta leverera innovationer. Det är också det mest krävande sett till varje teams krav då startfältet är mycket större än ett genomsnittligt WEC-lopp eftersom team från European Le Mans Series (ELMS) deltar. Vi är väldigt glada över att fortsätta stötta det utökade startfältet i kalenderns mest ikoniska lopp.

”Vårt team med däckmontörer, ingenjörer och annan supportpersonal jobbar tillsammans för att göra varje evenemang till en operativ framgång. När det kommer till utmaningarna i Le Mans så är expertteamet från Goodyear redo för allt.”