Gå direkt till innehåll
Goodyear blir exklusiv däckleverantör i LMGT3-kategorin i WEC och ELMS från 2024

Pressmeddelande -

Goodyear har valts till exklusiv däckleverantör i LMGT3-kategorin i FIA World Endurance Championship (WEC) och European Le Mans Series (ELMS) över ett treårigt avtal som startar 2024.

Utnämningen är ett resultat av anbudet som FIA och ACO lanserade i december och som godkändes av medlemmar i FIA World Motor Sport Council via elektronisk omröstning.

Det råder höga förväntningar på den nya klassen som kommer att ersätta WEC:s nuvarande kategorier LMGTE Am och ELMS LMGTE nästa år. Fältet inkluderar några av de mest igenkännbara och eftertraktade sportbilmärkena på hela jorden, så den kommer garanterat att bli en favorit bland fansen – särskilt på 24 Hours of Le Mans. Från ett tekniskt perspektiv bidrar kombinationen av bilar med fram-, mitt- och bakmonterade motorer till tätare racing och en utmanande och intressant utvecklingsprocess för Goodyear.

Goodyear kommer att utveckla helt nya däck för kategorin med sin omfattande erfarenhet i de internationella kategorierna GT3 och GTE. I endurance-racing är Goodyear för närvarande exklusiv leverantör till LMP2-kategorin i WEC, samt både LMP2 och LMGTE i ELMS. LMGT3 är ett tillskott i Goodyears portfölj som stärker dess position inom internationell motorsport.

Utvecklingen har redan påbörjats med flera planerade tester under 2023 i Europa och Nordamerika. Goodyear kommer att använda flera olika banor för att utveckla och utvärdera däcket innan det används i tävlingssammanhang, med extra fokus på de mest krävande banorna för däcken. Flera GT3-tillverkare kommer att involveras i testprocessen.

Precis som i andra endurance-projekt kommer lång hållbarhet att vara ett fokusområde. Goodyear strävar som ett minimum efter att kunna köra dubbla sträckor innan däckbyten på Grand Prix-banor och trippla sträckor på Le Mans. Det kommer att släppas mer information om däckutvecklingen längre fram.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear: ”Vi ser fram emot att få påbörja en ny era med LMGT3 i WEC. Nyheten befäster Goodyears åtagande till ett långvarigt racingprogram, och alla i teamet ser fram emot en spännande säsong 2024 och de efterföljande åren.

”Den nya kategorin bjuder på en fascinerande teknisk utmaning. Det finns många olika bilar i kategorin, och det nya däcket behöver uppfylla samtligas krav. Under testprocessen kommer vi att jobba nära några av de ledande GT3-tillverkarna, vilket kommer att introducera olika utmaningar då de har olika motorkonfigurationer och konstruktionsfilosofier. Vi utvecklar det nya däcket genom att kombinera teknologier med vår erfarenhet och expertis från andra världsmästerskap världen över.”