En innovation för Goodyear, ett jättelikt språng för framtidens mobilitet

En innovation för Goodyear, ett jättelikt språng för framtidens mobilitet

Goodyears innovationer har omdefinierat däckprestanda och förtmobilitetsutvecklingen framåt över de senaste 125 åren. Sedan företagetgrundades år 1898 har Goodyear varit en pionjär inom teknologiskinnovation som ingått partnerskap med branschledare för att formaframtidens mobilitet.

År 1969 var NASA en sådan partner, och uppdraget varRymdkapplöpningen. Goodyear levererade fundamentala produkter tillrymdfarkosten Apollo 11 och bidrog därmed till att sätta den förstamänniskan på månen. Goodyear-tillverkade bromsar hjälpte ocksåraketerna att positionera sig på startplattan, och vid återankomsten tilljorden hölls kapseln upprätt av flotationspåsar från Goodyear.

Goodyears rymdresa stannade dock inte där. För Apollo 14-uppdraget år1971 lanserade Goodyear och NASA måndäckprojektet där två luftfriaXLT:er (Experimental Lunar Tires, experimentella måndäck) skapades. Deförevigades i världshistorien som de första att lämna däckspår på månen –och därmed lade de grunden för framtida rymdutforskning och mobilitet.Känn ingen press.

Femtio år efter den första resan till månen har Goodyear fortsatt attgenomdriva innovation och förstärkt däckprestanda. I juli 2019 testadesdäckkomponenter på den Internationella rymdstationen (ISS). Genom ettavtal med ISS U.S. National Laboratory, som har ett samarbetsavtal medNASA, studerade astronauter på Goodyears vägnar hur silikapartiklar betersig i mikrogravitationsmiljön på ISS. Syftet var att fastställa huruvida unikaformer av utfälld silika kan användas i däck för att förstärka derasprestanda.

År 2009 utvecklades dessutom Spring Tire, ett däck som konstruerats föratt klara av de tuffaste miljöerna på månen och den tuffaste terrängen på jorden. Det beskrevs som ”extremt tåligt och väldigt energieffektivt” av JoeLettieri, Goodyears ledande forskare i projektet. Det luftfria däcket har 800lastbärande fjädrar som designats för att bära tunga fordon över långaavstånd och därmed möjliggöra expeditioner och potentiell utveckling avframtida utposter på månen. De kan också potentiellt användas på jordenför att utforska platser som dagens däck inte kan ta sig till.

Företaget jobbar än idag med att utveckla däck för månfordon och byggerdärmed vidare på traditionen. År 2022 samarbetade Goodyear medLockheed Martin för att utveckla ett månfordon. Projektets slutmål var attbli de första som utvecklade kommersiella fordon med bredaanvändningsmöjligheter på månen. Goodyear bidrar med en bred expertis iutformningen av de uppdragskritiska komponenterna som behövs för attförflytta sig på månens yta – nämligen däcken – och är därmed ettovärderligt tillskott till teamet.

Med dagens fokus på framtidens FACES för mobilitet (Fleets, Autonomous,Connected, Electric Vehicles och Sustainable (Flottor, Autonomt, Anslutet,Elbilar och Hållbart)) fortsätter Goodyear att vara pionjär för framtidensmobilitet genom att utveckla och lansera toppmoderna däck på marknaden.