På biografen: tio gånger Goodyear var med på vita duken

På biografen: tio gånger Goodyear var med på vita duken

Ljus. Kamera. Action. Däck.

Filmvärlden och Goodyear har dansat med varandra flera gånger genomvärldshistorien. För att fira Goodyears 125-årsjubileum dammar vi av några gamla rullar och tittar tillbaka på några klassiska samarbeten mellan Goodyear och Hollywood.

Goodyear och filmbranschen har funnits ungefär lika länge. Goodyear grundades 1898, och vid samma tidpunkt började film bli stort blandallmänheten. Som vi kan se i listan nedan har båda kommit långt sedan dess.

Goodyear har medverkat i några av de största bilfilmerna genom tiderna.Här är våra favoriter:

Bilar (20062017)

Filmen är orsaken till en hel generations kärlek för bilar och motorsport.

Goodyear och Walt Disney Pictures samarbetade för att ta fram en fiktiv version av Goodyears ikoniska varumärke, anpassat för Pixars universum.”Lightyear” är den exklusiva leverantören till Pistongcupen och logotypen sitter på sidoväggen på Blixten McQueens och konkurrenternas däck. Pixart og kontakt med Goodyear för att de ville få filmen att kännas mer autentisk ända ner till däcknivå.

Oavsett om det handlade om racing i filmens inledningslopp eller att smyga fram i mörkret och välta traktorer så kunde Blixten McQueen alltid lita på sina ”Lightyears”.

I filmen medverkade också Al Oft, vilket är ”Lightyear Blimp” som flyger över de största loppen i Bilar-filmerna, precis som den riktiga Goodyear Blimp gör på lopp som 24 Hours of Le Mans och Daytona 500.

Herbie (19682005)

Från en filmserie med levande bilar till en annan – Goodyear har jobbat med Disney vid flera tillfällen. Herbie, en Volkswagen-bubbla från 1963, har vunnit miljontals tittares hjärtan med sin mekaniska charm genom åren.

Herbie har vid flera tillfällen i filmseriens historia kört med Goodyear-däck, inklusive i den första filmen Gasen i botten, Herbie och den senaste filmen, Herbie: Fulltankad. I den sistnämnda filmen hittar Maggie Herbie på ett skrotupptag, och duon ger sig ut på ett äventyr som når sitt crescendo meden vinst i NASCAR på California Speedway.

Scarface (1983)

Säg hej till min (inte så) lilla vän, Goodyear Blimp! I den klassiska remaken från 1983 kan man se det 39 meter långa luftskeppet. Remaken bygger på Scarface-filmen från 1932 och romanen med samma namn från 1929.Texten ”The World is yours” presenteras för Tony Montana på blimpen i filmen där protagonisten inte skyr några medel för att få kontroll över den lokala drogmarknaden.

Sedan de första Goodyear-blimparna kom på 1910-talet har det ikoniska luftskeppet flugit över några av de största sport- och kulturevenemangen, från Oscars-galan till Super Bowl.

The Batman (2022)

Batmobilen är denna superhjältes mest karaktäristiska bil. Den sågs för första gången i Detective Comics från 1939, och än idag är det en relevant och stark symbol.

I den senaste Batman-filmen utrustas Bruce Waynes ”Batmobilen” med Mickey Thompson-däck, vilket har varit ett Goodyear-varumärke sedan 2021. Däcken har monterats på en tungt modifierad Dodge Charger från andra generationen och den ser fantastisk ut i sin råa och mörka tolkning av ett klassiskt kulturfenomen.

Mickey Thompson-däck är populära för högpresterande bilar och dragracing i USA. Helt perfekta om man vill försvinna in i skuggorna på bara några sekunder...

I hennes majestäts hemliga tjänst (1969)

En bilrelaterad filmlista skulle inte vara komplett utan James Bond. Alla fordon som varit med i filmerna över åren är nästan lika ikoniska som skådespelarna som har spelat Agent 007.

I filmen I hennes majestäts hemliga tjänst, den sjätte i serien, ser vi en vacker 1969 Mercury Cougar XR7 som körs av hertiginnan Teresa ”Tracy” diVicenzo. Bilen är utrustad med Goodyear-rallydäck, och i filmen kör den på snö och is i en klassisk Bond-biljakt med Blofelds lönnmördare hack i häl.Bond och Tracy har betydligt bättre grepp än förföljarna, och i sann Bond-anda råkar de köra med i ett rallycross-lopp innan de lyckas fly.

Tillbaka till framtiden del 1 och 2 (19851989)

Jämfört med James Bonds odödliga charm är Tillbaka till framtiden tidlös på ett helt annat sätt.

När Doc Brown föreställde sig den klassiska DMC DeLorean-tidsmaskinen var en uppsättning Goodyear-däck förstavalet. De var certifierade över 141 km/h, vilket är hastigheten som krävs för att resa genom tiden. Däcken hade den klassiska texten ”Goodyear Eagle GT” på sidoväggarna.

Bilen i sig blev en klassiker bortom Hollywood, och idag är det en minnesvärd symbol för tidsresor.

Eagle GT var ett högpresterande däck med ett slitbanemönster som inspirerats av Goodyears Formel 1-däck. Idag bär många av Goodyears framgångsrika högpresterande däck namnet Eagle. Marty och Doc måste ha sett in i framtiden...

Ford Vs Ferrari (2019), även känd som Le Mans ’66

Över 20 år innan Doc Brown uppfann tidsmaskinen hade Carroll Shelby en dröm.

Året är 1963 och i fyra år hade Ferrari dominerat på Le Mans. Alla trodde att de var omöjliga att besegra. Alla utom Shelby.

I filmen utvecklade Shelby och Ken Miles bilen Ford GT40 Mk II, som äntligen kunde matcha den mäktiga Enzo Ferrari. Ford vann 24 Hours of Le Mans år 1966 med förarna Chris Amon och Bruce McLaren. Miles och Denny Hulme kom tvåa i systerbilen från Ford.

För Goodyear blev detta den andra av totalt 14 segrar i Le Mans. Ford fortsatte vinstsviten med att ta hem segern 1967, 1968 och 1969.

Rush (2013)

Den här filmen är ännu en saga om bitter rivalitet mellan två av världens främsta förare. Den här gången utspelar det sig i Formel 1 mellan James Hunt och Niki Lauda som utkämpade sin strid i säsongen från 1976, utrustade med Goodyear-däck.

Det var detta som inspirerade Ron Howard till att skapa filmen Rush år 2013 där den karismatiska Hunt ställs mot den beräknande Lauda. Precis som i24 Hours of Le Mans från 1966 var det en uthållighetsstrid mellan två rivaler som slutade med att Hunt vann världsmästerskapet med bara en poäng.

Perioden cementerade Goodyears dominans inom Grand Prix-racing, och i Rush får vi se den dramatiska uppgörelsen mellan de två protagonisterna i Japan. Under den säsongen tävlade alla förutom tre bilar i Formel 1 med Goodyear-däck, och än idag har Goodyear flest Grand Prix-segrar (368) av alla däcktillverkare.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Oavsett om det rör sig om att vinna de största priserna inom motorsport eller skydda rättigheterna för genetiskt modifierade dinosaurier så har Goodyear sett filmvärldens alla hörn.

I Jurassic World: Fallen Kingdom utrustas pansarbilen BAE MRAP 6X6 med Goodyears offroad-däck (OTR). Bilen är specialutrustad för att kunna motstå angrepp från en T-Rex.

Däcken är Goodyear MV/T, ett ultrastarkt militärt däck som verkligen utmärker sig i lera och sand. Perfekt för Isla Nublar.

Fight Club (1999)

I den här klassikern blir karaktärerna insyltade i en antikapitalistisk undre värld. Goodyears varumärke visas flitigt på däckverkstaden i filmen. Berättaren, som lider av insomnia, ”träffar” Tyler Durden, och tillsammans bildar de en hemlig klubb där medlemmar som är trötta på sina mondäna liv slåss mot varandra. Filmen blir allt galnare och får ett explosivt avslut, och den har blivit en av de mest minnesvärda surrealistiska filmerna i filmhistorien.