Från häst och vagn till elektrifiering: 125 år av teknik från Goodyear

Från häst och vagn till elektrifiering: 125 år av teknik från Goodyear

En tidslinje med Goodyears teknik

1898: Goodyear Tire and Rubber Company började producera däck för hästdragna vagnar och cyklar den 21 november 1898, bara några veckor efter att företaget hade bildats den 29 augusti. Ett år senare tillverkade Goodyear bildäck för första gången, vilket blev startskottet på 125 års teknisk utveckling som har transformerat hur världen förflyttar sig.

1903: Goodyear tog patent på det första slanglösa däcket men det utnyttjades inte kommersiellt förrän i mitten av seklet.

1906: Goodyear utvecklade ett däck som snabbt kunde plockas av (Quick Detachable Tire), vilket var en revolutionär design som gjorde det enklare att ta bort däck från hjulet utan att skära runt fälgarna. I takt med att bilar började ersätta hästdragna vagnar var detta ett stort steg mot bättre säkerhet och bekvämlighet.

1908: Goodyear lanserade det första slitbanemönstret som kunde användas året runt. Den diamantdubbade slitbanan användes i nästan 40 år med några mindre modifikationer.

1927: Goodyear lanserade Airwheel, ett däck med lågt lufttryck som utvecklades för flygplan. Det anpassades senare för personbilar. Dessa”ballongdäck”, kombinerat med fälgar med mindre diameter, gav flygplan en betydligt mjukare landning och högre körkomfort för personbilar. Inom tre år från lanseringen användes de som originalutrustning på bilar från Ford och Chevrolet.

1934: Goodyear lanserade dubbade ler- och snödäck. Dubbade däck blev standardlösningen för extrem vinterkörning, särskilt på is, i flera årtionden fram till att företaget utvecklade F32 All Winter Radial på 1970-talet, och senare UltraGrip Ice-sortimentet för nordiska och arktiska marknader under sent 1900-tal.

1937: Goodyear tillverkar det första syntetiska gummidäcket i USA. För att reducera förbrukningen av naturresurser, och förbättra däckets prestanda, var företaget en av pionjärerna inom produktion av syntetiskt gummi.

1938: Goodyear introducerade LifeGuard, ett säkerhetsdäck med ”inbyggt reservdäck”. Detta var i princip föregångaren till run-flat-däcken. De hade separata luftkammare nära slitbanan och fälgen som såg till att däcket inte tappade all luft om det drabbades av punktering. Dessa säkerhetsdäck, som även kallats för Double Eagle, var standardutrustning i NASCAR under den här perioden.

1947: Goodyear Super Cushion sätter en ny standard för körkomfort.Däcket kombinerade fjädrande egenskaper från ballongdäck, som Airwheel, med förmågan att köra på betydligt lägre däcktryck. Detta gjorde att däcket blev svalare under körning, och därmed höll det längre. Inom sexmånader hade Goodyear sålt 3,5 miljoner Super Cushion-däck.

1955: Nästan ett halvt sekel efter att patenten beviljats såg man Goodyears slanglösa däck praktiskt taget överallt. LifeGuard Blowout Shield gjorde att förare kunde köra i upp till 160 km efter en punktering.

1958: Lastbilsdäcket Goodyear Unisteel introducerades med radialtråd och bältinlägg i tre lager. Unisteel-sortimentet var känt för sin hållbarhet och långa körsträcka i flera decennier efter lanseringen.

1962: Goodyear lanserade Super Single-trailerdäck för stora lastbilar. Det var ett enskilt, brett däck som ersatte de dubbla däcken som användes på den tiden, och därmed reducerades lastbilarnas vikt och de fick även högre lastkapacitet.

1973: Goodyear Custom Steelguard utmärker sig inom den amerikanska marknaden för originalutrustning. Det var det enda stålbältade radialdäcket som godkändes av samtliga fyra biltillverkare i USA.

1992: Tar F1 till allmänheten: Goodyear Eagle F1-däck utvecklades specifikt för den ikoniska superbilen McLaren F1 för att hantera de enastående krafterna på 620 hk från dess 6,1 liter V12-motor. Det ursprungliga pressmeddelandet från McLaren belyste vikten av Goodyears bidrag:”Redan i den inledande designen av McLaren F1 ansågs däcket vara ett integrerat fjädringselement i programmets komplexa beräkningar för väghållning och komfort. Vikt, säkerhet, buller och dynamisk prestanda var samtliga avgörande faktorer.”

1994: Goodyear Eagle F1 sätter standarden för prestanda. Serien breddades till att omfatta andra superbilar och sportbilar med den distinkta Eagle D2 GS-D3 (Grand Sport – Directional), och senare GS-D3.Deras slående riktade mönster blev en stark favorit bland förare av prestandabilar och bilmodifierare då de kombinerade imponerande väghållningsförmåga på torra väglag med ett grymt grepp på våta väglag.

2001: Goodyear GT3-däcket, världens första däck som tillverkats av en materialblandning från majs, introduceras på Geneva Auto Show.

2005: Goodyear DuraSeal lanserades vilket möjliggjorde reparationer av punkteringar ute på vägarna för lastbilsdäck.

2006: Goodyear Fuel Max Technlology introducerades för lastbilsdäck vilket bidrog till bränslebesparingar tack vare en avancerad konstruktion och gummiblandning som reducerade rullmotståndet för fjärrtransport.

2007: Goodyear Eagle F1-sortimentet genomgår sitt mest dramatiska designskifte som ändrades från det karaktäristiska riktade mönstret till en helt ny asymmetrisk konstruktion för att förbättra prestandan vid kurvtagning och styrresponsen i takt med att prestandabilar blev tyngre och fick högre vridmoment och kraft.

2018: Goodyear presenterade EfficientGrip Performance, det första däcket med Electric Drive Technology som designats för elbilssegmentet som började bli allt mer populärt.

2021: Goodyear SightLine lanseras. Den globala plattformen för däckintelligens designades för att identifiera och hantera potentiella däckrelaterade problem och förmedla information som bara däcken kan ta fram.

2021: Goodyear lanserade NexTrek, en luftfri däcklösning som började testas i fält på självkörande fordon. Goodyear anser att luftfria däck kan vara ett hållbart, underhållsfritt alternativ som erbjuder längre livslängd jämfört med konventionella pneumatiska däck.

2023: Goodyear visar upp demonstrationsdäcket med 90 % hållbara material som innehåller 17 ingredienser inom 12 olika däckkomponenter.Företaget fortsätter att göra framsteg mot målet att introducera branschens första däck som tillverkats i 100 % hållbara material innan 2030.