Fartgränser: när Goodyear byggde världens snabbaste däck

Fartgränser: när Goodyear byggde världens snabbaste däck

Under vår 125 år långa historia har Goodyear alltid drivits framåt av teknologisk innovation. Detta har bland annat yttrat sig som att Goodyear stolt kan kalla sig tillverkaren av ”världens snabbaste däck” – ett påstående som står sig inom flera kapaciteter.

Den 23 oktober 1970 sattes ett nytt riktmärke inom bilteknik när raketbilen Blue Flame, som körde på Goodyears däck, slog Fédération Internationale de l'Automobiles (FIA) hastighetsrekord på land när den nådde upp i hisnande 1001,667 km/h på en flygande amerikansk mil, och 1014,511 km/h på en flygande kilometer.

Milstolparna uppnåddes på Bonneville Salt Flats där man hittar de ideala förhållandena för att testa gränserna för fordonshastighet och prestanda.Den enastående bedriften är än mer anmärkningsvärd med tanke på att den uppnåddes med 7,5 cm snö på marken.

Goodyear designade däcken 8:00-25 för fordonet, med en ytterdiameter på 88,4 cm och en jämn slitbana som förhindrade uppbyggnad av värme. Däcken fylldes med kvävgas till 350 psi.

Blue Flames exceptionella design och teknik, inklusive det avancerade raketframdrivningssystemet, spelade en avgörande roll i att slå det tidigare rekordet, och bedriften blev en katalysator för nya innovationer inom fältet. Det råder inga tvivel om att fordonets enastående bedrift påverkades starkt av de högpresterande däcken från Goodyear. Utan Goodyears däck hade man inte kunnat slå rekordet. De är ett bevis på människans innovativa och tekniska expertis då de gjorde att fordonet kunde nå outforskade hastigheter och prestanda.

Goodyears bedrift var inte en fristående händelse, företaget har även tidigare uppvisat sin fallenhet för att sätta rekord. År 1963 blev Goodyear de första som tillverkade ett däck som kunde köras i hastigheter över 640km/h när Craig Breedlove körde den första Spirit of America.

På senare år har Goodyear också utrustat den brittiskt tillverkade JCB DieselMax-bilen, som satte hastighetsrekordet på land för dieseldrivna fordon år 2006. Den uppnådde 527,86 km/h. Goodyear utrustade också Volvo Trucks Iron Knight som slog två hastighetsrekord för lastbilar år 2016. Lastbilen kom upp i en genomsnittlig hastighet på 168,98 km/h över en tid på 21,29 sekunder över 1 000 meter från stillastående start. Iron Knight slog också rekordet på 500 meter när den kom upp i 131,32 km/h på 13,71 sekunder från stillastående start.

Goodyear har aldrig slutat att testa gränserna för vad som är möjligt. Deras däck representerar idag innovationer från över ett sekel och drivs framåt av teknisk utveckling och en passion för att leverera skräddarsydda däck av bästa kvalitet. Goodyears arv sträcker sig långt bortom bara däck. Dess inflytande kommer från de stora tekniska framsteg och innovationer som deras teknologi har medfört över de senaste 125 åren.