Tio innovationer från Goodyear som förändrat världen

Tio innovationer från Goodyear som förändrat världen

Däcket med raka sidor (1901)

År 1901 skapade Goodyear det första däcket med raka sidor. Den stora innovationen i den nya däckdesignen var tillägget av en flätad pianovajer i däckets klinch. Tråden vulkaniserades in i klinchen, vilket höll fast däcket mot fälgen med en uppsättning komplicerade förseglingar. Eftersom däcket inte böjdes in för att fästas mot fälgen, vilket var fallet för dess föregångare, så kunde det ha tio procent mer tryckluft, vilket i sin tur gjorde körningen mer behaglig och gav bättre grepp. Goodyear använde också Wingfoot-märket för att marknadsföra det. Wingfoot-märket är ensymbol för företagets åtagande till innovation och kvalitet, och märket används än idag.

Däcket som snabbt kan plockas av (1906)

Goodyear började strax därefter att producera världens första däck som snabbt kunde plockas av. Det hade en design med raka sidor som gav en smidigare körning tack vare det högre däcktrycket, och ett hållfast nittyg absorberade ojämnheter i väglaget vilket motverkade belastningen på fälgen. Däckets tillverkningsprocess innebar att den behövde en ny fälg, vilket inte var fallet med tidigare däck. Detta resulterade i att Goodyear behövde rikta in sig på marknaden för originalutrustning genom att sälja direkt till biltillverkare. Goodyears framtid hängde på det här däcket eftersom det var en utmärkt produkt som företaget ville visa upp för världen. För att göra detta lanserade företaget en djärv marknadsföringskampanj i amerikanska publikationer som The Saturday Evening Post.

Däckbyggarmaskinen State-Seiberling (1909)

I februari 1909 rapporterade The New York Times att Goodyear hade driftsatt fyra maskiner som markant förbättrade både kvaliteten och tillverkningskapaciteten för däcken. William State och Frank Seiberling tog patent på en maskin år 1909 som tog däckbranschen från manuell till mekaniserad produktion, vilket i sin tur ledde till effektivare processer. Det krävdes två personer för att driva en maskin och de kunde i genomsnitt tillverka 37 däck per åttatimmarsskift, och med tekniken behövde arbetarna inte bära upp till 125 kg järn och flera lager tyg och gummi på axlarna. Maskinen maximerade också fabriksytan vilket ledde till att Goodyears däcktillverkningskapacitet blev 30 gånger högre från 1908 till 1912 trots att man bara utökade fabriksytan med 400 %. Efter framgångarna licensierade Goodyear ut tekniken till 50 andra företag i branschen, och vid 1913 tillverkades över hälften av alla däck i USA med Sieberlings och States uppfinning.

Wingfoot-expressen (1917)

År 1917 föreställde sig Paul Litchfield, en chef på Goodyears fabrik i Akron, att tunga lastbilar skulle kunna köra längre om de utrustades med tryckluftsdäck, och att de även skulle kunna köra med tyngre last. För att testa teorin gav sig anställda från Goodyear ut på en nästan 2 500 km långresa från Akron till Connecticut och tillbaka igen på Wingfoot-expressen, en Packard-lastbil utrustad med stora tryckluftsdäck. Den nya och innovativa egenskapen kom när solida gummidäck blev normen för korta transporter. Trots att man stötte på flera utmaningar tappade teamet inte hoppet, och de slutförde den första etappen av resan på 24 dagar där de körde strax under 1 200 km. De förbättrade däcken lanserades direkt efter resan, och Wingfoot-expressens framgångar banade vägen för fjärrtransport med lastbilar. Resan upprättade också den första lastbilsrutten mellan olika delstater där man rutinmässigt körde utan att stanna, vilket bevisade potentialen för lufttrycksdäck inom långdistanstransporter.

Det första massproducerade syntetiska gummidäcket (1937)

Goodyear utvecklade och testade det första massproducerade, amerikansktillverkade syntetiska gummidäcket år 1937 med Chemigum, företagets första syntetiska gummiblandning, som patenterats ettårtionde tidigare år 1927. Goodyears däckfabrik i Jackson, Michigan, började tillverka det och det nyligen lanserade Pliolite, ett bindemedel som fäster gummi till metall, integrerades i de nya däcken. Man introducerade dessutom ett nytt förpackningsmaterial som hette Pliofilm.

Goodyear producerar Corsair-flygplan under Andra världskriget (1939)

Goodyear spelade en viktig roll under Andra världskriget genom att tillverka stridsflygplan åt den amerikanska militären. Goodyear Aircraft Corporation, som det hette på den tiden, kontrakterades att bygga flygplanet Vought F4U Corsair (som ursprungligen designades av Chance Vought) när efterfrågan på modellen steg. Goodyear tillverkade totalt 4 017FB Corsair-flygplan, som intog skyarna för första gången år 1943. Goodyear tillverkade senare tio F2G Corsair, som blev kända som ”Super Corsair”, år 1945. Flygplanen hade en 28-cylindrig Pratt & Whitney-motor och designades för strider på låg höjd. Under kriget utökades arbetsstyrkan på Goodyear Aircraft Corporation från 30 personer till hisnande 35 000 på bra två och ett halvt år.

Rörliga gångvägar (1954)

År 1954 byggde Goodyear det första transportbandet för människor åt Hudson and Manhattan Railroad vilket startade en ny era inom effektiva pendlingsresor. Speedwalk, som den kallades, täckte hela 84,5 meter, hade en lutning på 10 grader och höll en stabil hastighet på 2,4 km/h. Det var ännu ett bevis på Goodyears innovationsfokus. Trots att den togs bort några år senare till följd av nya trafikmönster är Speedwalk än idag ett testamente till den amerikanska ingenjörskonstens innovationsanda och tekniska framåtdriv.

Goodyear tillverkar Polyglas-däck (1967)

År 1967 visade Goodyear upp Goodyear Polyglas-däcket med diagonalbälten. Däcket hade fiberglasbälten och en bredare slitbana än andra däck som fanns på den tiden. ”Polyglas” var ett av företagets registrerade varumärken. Däcktypen kombinerade egenskaper från däck med diagonala lager och radiallager, och det konstruerades för att användas som originalutrustning på muskelbilar under sent 1960-tal. Den nya designen hade stabiliserande tvärgående bälten direkt under slitbanan, vilket gjorde att slitbanan flyttade mindre på sig och förbättrade väghållningen. Detta ledde i sin tur till att däckets räckvidd förbättrades.Däcket blev mer och mer populärt, och från 1969 till 1974 blev det standarddäck eller tillval för de flesta personbilar.

STARAN-datorn (1972)

Goodyear-datorn Space-Time Automatic Range Analyser (STARAN) var den första kommersiellt tillgängliga datorn vars design baserades på associativt minne, och den kom år 1972. STARAN-datorn utvecklades och byggdes av Goodyear Aerospace Corporation (tidigare känt som Goodyear Aircraft Company under Andra världskriget), och det var en innehållsadresserbar parallellprocesser (CAPP, Content-AddressableParallel Processor) vilket är en typ av parallellprocessor som använder innehållsadresserbart minne. Det är samma teknik som vi idag associerar med sökmotorer. Datorn använde komplexa algoritmer och avancerade tekniker för signalbearbetning för att analysera inkommande radarsignaler, vilket innebar att den kunde spåra flera mål samtidigt och ge information i realtid till piloter och markkontrollen. STARAN var ett signifikant genombrott under Kalla kriget och det användes av NASA för att spåra flygkursen för rymdfarkoster. Dess utveckling banade vägen för modern datavetenskap och teknologi för signalbearbetning.

Goodyear RunOnFlat monteras som standard för första gången (1997)

År 1997 revolutionerade Goodyear däckteknologin genom att introducera Goodyear Eagle F1 GS Extended Mobility Tire (EMT) för Corvette. Det är även känt som RunOnFlat, och det gjorde att man inte längre behövde ha med sig reservdäck och domkraft på bilresan. Däcken hade ett varningssystem för lågt däcktryck och de kunde köra 320 km i 90 km/h utan däcktryck. Däckets moderna teknologi, innovativa gjutform, förstärkta sidoväggar och vulstområde gjorde att det satt bra på ett konventionellt hjul även i häftiga kurvtagningar. Till skillnad från andra run-flat-däck från den tiden, som krävde dyra och specialtillverkade hjul, var Goodyears lösning ett stort framsteg. Eftersom man kunde göra sig av med reservdäcket och domkraften minskade bilens vikt, vilket ytterligare förbättrade prestandan. Eagle M+S utvecklades också, vilket är en variant för lera och snö.