Kustkajen idag (mellan pirerna), innan den kommande 2.0-uppgraderingen. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Ny kaj öppnar för nya möjligheter i Göteborgs hamns Energihamn

Under 2024 startar ett mycket omfattande och tekniskt avancerat infrastrukturprojekt där den 300 meter långa Kustkajen i Göteborgs hamns Energihamn ska byggas om från grunden och uppdateras till ”Kustkajen 2.0”. Nu har byggjätten Peab kontrakterats för den första fasen av arbetet.

Göteborgs hamns Energihamn är viktig för energiförsörjningen i hela landet idag. Cirka 2200 fartygsanlöp sker vid dess kajer varje år. Nu ska en av kajerna byggas om från grunden och förnyas för att kunna bli en avgörande pusselbit i den grundläggande infrastruktur som är nödvändig när samhället successivt ställer om till förnybara bränslen.

– Kustkajen 2.0 är en oerhört viktig investering för Göteborgs hamn, där vi också ser till att ytterligare stärka möjligheterna för samhällets omställning till förnybara energislag som bara kommer att accelerera under kajens livslängd. Projektet ligger helt i linje med hamnens långsiktiga ambition att bli Skandinaviens största hubb för förnybar energi, och vi är glada att vi nu har en stark entreprenör på plats i form av Peab som hjälper oss att realisera detta, säger Erik Hallgren, infrastrukturchef på Göteborgs Hamn AB.

Projektet kommer att innefatta geotekniska förbättringar, ny grundläggning, rivning och nybyggnad av 300 meter kaj och i vissa delar även ny processlayout och utrustning. Under byggnationen av den nya Kustkajen kommer fartyg fortsatt att kunna anlöpa och pågående verksamhet vara i drift, men i en mer begränsad omfattning.

– Vi på Peab är stolta över att vara en del av Göteborgs hamns utveckling och vision. Vi har fått förtroendet att genomföra förstudie och efterföljande projektering av detta komplexa projekt, vilket ger oss möjlighet att bidra med effektiva lösningar för projektets utmanande grundläggning. Vi är etablerade lokalt i Göteborg sedan många år tillbaka och har en bred kompetens för att leverera ett framgångsrikt resultat, säger Mattias Emanuelsson, biträdande regionchef på Peab.

Förstudie och förprojektering startar under Q4 2023. Byggnadsarbeten är planerade att starta under Q1 2026 och pågå fram till Q1 2031.

Läs mer om Kustkajen 2.0 här: Kustkajen 2.0 (goteborgshamn.se)

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.