Picadeli stärker närvaron i USA genom nytt partnerskap med Coborn’s

Picadeli stärker närvaron i USA genom nytt partnerskap med Coborn’s

Greenfood fortsätter sin snabba USA-expansion av salladsbaren Picadeli. Ett nytt avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s innebär att Picadelis AI-drivna salladsbarer etableras i flera av Coborn’s-butiker i amerikanska Mellanvästern.

Greenfood är en av Europas största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam och hållbar mat. Koncernen har närmare 1200 medarbetare i sju länder och omsatte 5,7 miljarder SEK 2023. Koncernen har nått stora framgångar med etableringen av sitt techbolag Picadeli som nu finns både på den amerikanska och europeiska marknaden.

Lanseringen av Picadeli i USA har skett huvudsakligen genom samarbeten med stora kedjor som Albertson, Schnucks, Sodexo och Compass. Genom dessa samarbeten har Picadeli redan nått en bred marknadspenetration, och kunnat testa konceptet i flera delar av det amerikanska samhället.

Genom ett nytt avtal med Coborn’s stärker nu Picadeli sin närvaro ytterligare. Coborn’s är ett privatägt livsmedelsföretag med nästan 10,000 anställda och 77 livsmedelsbutiker spridda över Minnesota, North Dakota, South Dakota, Wisconsin och Michigan.

– Nu tar vi nästa steg på den amerikanska marknaden. Vi fortsätter etableringen av vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och conveniencebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Ett viktigt skäl till att Coborn’s valde Greenfood är att Picadeli-barerna kräver en mindre arbetsinsats för butikspersonal jämfört med traditionella salladsbarer. Medan traditionella salladsbarer kan kräva 50 till 60 timmars arbete per vecka, uppskattar Coborn’s att deras medarbetare endast behöver lägga ner 15 timmar per vecka för att sköta en salladsbar från Picadeli.

– Genom att vi digitaliserat våra processer och automatiserat vårt beställningssystem så minskar vi arbetsbördan på butikspersonalen. Det innebär att vi enklare kan skala upp för att möta behoven hos de amerikanska livsmedelsjättarna. Eftersom livsmedelskedjor i USA har utmaningar med utbredd personalbrist är detta en avgörande faktor, det tillåter personalen att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter, säger David von Laskowski.

Efter pandemin har Picadeli arbetat mot att etablera sig på världens största marknad för salladsbarer: USA. Gynnsamt väder, en kultur som främjar hälsosam mat, och bred acceptans för sallad som måltid ger Picadeli enorm potential på den amerikanska marknaden.

Idag finns Picadelis salladsbarer hos flera av Europas och USA:s största livsmedelskedjor. Men Picadeli finns inte bara i amerikanska butiker, utan har även lyckats etablera sig i företagskantiner, på tågstationer, flygplatser och armébaser – och även på amerikanska universitetsområden.

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK och koncernen har närmare 1200 anställda. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.