Hector Rails nystartade utbildningsverksamhet – bäst i Sverige 2025

Hector Rails nystartade utbildningsverksamhet – bäst i Sverige 2025

Vid årsskiftet invigdes Hector Rails utbildningsavdelning som både ska kompetensutveckla den befintliga personalen och göra nyanställda till Hector-förare. Verksamheten leds av Magnus Linde som tillsammans med engagerade instruktörer redan har tagit emot de första kursdeltagarna. Målsättningen är att Hector Rail ska ha den bästa utbildningsverksamheten i branschen år 2025.
– Vi vill ta nästa steg som företag och då är en intern utbildningsverksamhet ett väldigt bra sätt att höja kvaliteten inom hela verksamheten, säger Magnus Linde, utbildningschef på Hector Rail.

Förändrade regelverk, ny utrustning och uppdaterade signalsystem – som järnvägsoperatör finns det ständigt behov till vidareutbildning. Det är en av anledningarna till att Hector Rail har beslutat att utveckla sina internutbildningar genom att öppna en dedikerad utbildningsavdelning. Avdelningen leds av Magnus Linde som har arbetat som lokförarchef och instruktör på Hector Rail sedan 2018 efter att ha börjat på företaget som lokförare två år tidigare. Under åren har han arbetat på de flesta av Hector Rails stationeringsorter runt om i Sverige och använder sig nu av erfarenheterna för att forma utbildningsverksamheten. Tillsammans med engagerande instruktörer från hela landet har han redan tagit emot de första kursdeltagarna, samtidigt som nya kurser håller på att utvecklas.
– Förut hade vi ett mer lokalt fokus och utbildningar kunde skilja sig lite från ort till ort. För att kunna utveckla och förbättra dem såg vi ett behov att skapa en mer enhetlig utformning; en central utbildningsavdelning kommer att ge alla förare samma förutsättningar och garantera en hög kvalitet genom hela verksamheten. Vi vill göra alla, även de som precis har anställs, till Hector-förare med allt vad det innebär när det gäller attityd, säkerhetskunskaper och uppträdande gentemot kunder, säger Magnus Linde och fortsätter:
– För mig personligen är det väldigt spännande att få chansen att dra igång den här verksamheten. Ända sedan jag själv blev lokförare 2008 har jag varit sugen på att utbilda andra och intresset har bara vuxit under min tid som instruktör på Hector Rail.

Magnus Linde, utbildningschef på Hector Rail

Ska locka branschens främsta talanger
Tidigare har den interna utbildningen skett i klassrum, men under de senaste åren har Hector Rail tagit fram nya utbildningsformer. Framöver ligger fokus på att implementera så kallad blended learning där det bästa från klassrumsundervisning kombineras med digitala läroformer.
– Det är inte bara att lyfta in materialet digitalt, utan det måste ofta göras om för att passa det nya formatet. Dessutom passar vi på att uppdatera kursmaterialet och tar fram nytt i nära samarbete med vår säkerhetsavdelning, säger Magnus Linde.

” Vårt mål är att det ska vara en sanning inom branschen att Hector Rail har bäst utbildningsverksamhet senast 2025”
– Magnus Linde

Den nya avdelningen kommer även att gynna eleverna från Sveriges yrkeshögskolor som gör sina praktiska LIA-perioder (Lärande i arbete) hos Hector Rail. Förhoppningen är att satsningen ska göra Hector Rail till det självklara valet när eleverna söker praktik och bidra till att företaget fortsätter att locka till sig de största talangerna inom branschen.
– Vårt mål är att det ska vara en sanning inom branschen att Hector Rail har bäst utbildningsverksamhet senast 2025. Vi är fortfarande i startgroparna, men vi har satt ihop en otroligt bra grupp av engagerade och kompetenta instruktörer som tillsammans gör att vi har goda förutsättningar att få till det riktigt bra, avslutar Magnus Linde.

Natalja Kaganovitch

Presskontakt Kommunikationsansvarig /VD-assistent Kommunikation

Snabba, smarta och säkra järnvägstransporter

Hector Rail är Skandinaviens största privatägda tågoperatör för godstransporter på järnväg. Genom snabba, smarta och säkra järnvägstransporter binder vi samman Skandinavien och kontinenten och gör det enkelt för industrier och resenärer att minska sitt klimatavtryck.

Hector Rail
Svärdvägen 27