Dubbla drömmar om  självständighet i ny bok  av Maria Gustavsdotter

Dubbla drömmar om självständighet i ny bok av Maria Gustavsdotter

I sin nya roman Ett eget namn väver Maria Gustavsdotter samman två kvinnors liv från vitt skilda tidsperioder. Tekla ser år 1918 sin dröm om en egen syateljé krossas av graviditet och sociala förväntningar. I nutid kämpar Rebecka för att rädda sin butik under coronapandemin, och tvingas omvärdera sina ambitioner. Båda kvinnorna förenas av en stark längtan efter ekonomiskt oberoende och kreativ frihet.

1918. Tekla syr kappor på en fabrik men drömmer om att en dag driva en egen syateljé. Drömmen slås i spillror när hon blir gravid och tvingas stanna hemma för att ta hand om man och barn. Omyndig och utan anställning är hon bunden till sin fästman Georg som har bestämda åsikter om vad hon ska ägna sig åt. Det enda hon får sy är beställningar till svärmodern.

2020. Rebecka driver framgångsrikt en butik som säljer damkläder men har egentligen alltid drömt om att bli kläddesigner. När coronapandemin bryter ut försvinner kunderna och med sinande inkomster ställs Rebecka inför hotet att slå igen sin butik. Hon måste fundera över sina livsval. Kanske innebär pandemin inte bara en förlust, utan också möjligheten att börja om på nytt?

Både Tekla och Rebecka vill försörja sig själva och har gemensamt drömmen om att kunna skapa kläder efter eget huvud. Att kunna göra det i sitt eget namn.

Med Ett eget namn visar Maria Gustavsdotter återigen sin unika förmåga att trovärdigt skildra kvinnors liv både i dåtid och nutid. Ett eget namn är en fristående fortsättning på En egen lön (2022).

Maria Gustavsdotter är en av Sveriges främsta författare av historiska romaner. Ett genomgående tema i hennes böcker är kvinnornas situation i en manlig värld och hur den kvinnliga gemenskapen ger dem kraft och möjligheter. Hennes serie Prästdöttrarna i sex delar (2014–2021) har blivit storsäljare som rosats av både läsare och kritiker. Hon har även skrivit de fristående romanerna Den gyllene hårnålen (2012) och En sekund är jag evig (2018).

Utgivningsdag:
8 april