Från sadelmakarson till redarkung – ny bok om affärsgeniet Axel Johnson

Från sadelmakarson till redarkung – ny bok om affärsgeniet Axel Johnson

I maj 1862 kommer sadelmakarsonen Axel Johnson från Jönköping till Stockholm, med ränsel över axeln och huvudet fyllt av drömmar om framgång. Till skillnad från många andra fattiga landsortsungdomar med samma drömmar lyckas Axel göra verklighet av sina: när han dör 1910 är han miljardär och en av landets mest inflytelserika män. Axel Odelberg porträtterar affärsgeniet och familjetyrannen i biografin Drömmarnas tid.

Begåvad, målmedveten och tursam byggde Axel Johnson ett växande affärsimperium. Han var en genuint ”selfmade man” som lade grunden till vad som idag utgör två av Sveriges största familjestyrda företagsimperier, investmentbolaget Nordstjernan och Axel Johnsongruppen. Framgången var monumental, men en sak misslyckades entreprenören med – relationen till sönerna. Han misstrodde dem alla och kallade dem lata, slösaktiga och odugliga.

Den är som hämtad ur tv-serier som Dallas eller Succession, berättelsen om Axel Johnson. Utifrån unikt arkivmaterial skildrar Axel Odelberg hans utveckling från enkel bokhållare och glad gamäng till ordensprydd storföretagare och grinig familjetyrann.

Drömmarnas tid placerar en mycket framgångsrik man i sin historiska omgivning och skildrar lättillgängligt och närgånget hans liv, tankar, relationer och metoder.

”Våren 1862 sa Axel upp sig från tjänsten i Ahlstrands bod, packade sin ränsel med de pinaler en ambitiös och äregirig 18-åring kunde behöva på resan mot ett nytt liv. Kläder förstås, lite mat kanske samt det lilla bibliotek för självstudier som han skaffat sig. Passet slapp han. Två år tidigare hade passtvånget avskaffats. Både för inrikes resa och utrikes.
Så bröt han upp för gott från bostaden på Torggränd i Jönköping och gav sig av på landsvägen mot Stockholm med sinnet fyllt av drömmar och magen sannolikt fylld av fjärilar, inför den långa färden mot en oviss framtid.”
Ur boken

Axel Odelberg är författare och journalist. Han har ett förflutet som bland annat utrikeskorrespondent, ekonomireporter, kulturskribent, reseskildrare, reseledare och förlagschef. Bland tidigare utgivna böcker märks Vi som beundrade varandra så mycket (2012) och Äventyr på riktigt (2008), båda om upptäckaren Sven Hedin.

Utgivningsdag: 16 maj
Utgivning ljudbok: 23 maj