Höstens kommande böcker på Historiska Media

Bokhösten 2020 är efterlängtad på Historiska Media. I utgivningen finns titlar om Franklin D. Roosevelt, Donald Trump, rafflande fröstölder och Madeleine Albrights memoarer. Förlaget ger även ut en mängd fängslande romaner, såsom nyutgivningen av prisbelönta Herbjørg Wassmos böcker om Dina, fantastiska debutanter och en intelligent skildring av feminismens frammarsch.

Ta del av alla höstens kommande böcker på denna länk!

Vill du komma i kontakt med våra författare, förhandsläsa manus eller beställa recensionsex? Mejla caroline.sjogren@historiskamedia.se

Nedan presenteras ett urval av höstens kommande böcker:

Den stora fröstölden av Jens Nordquist

Sommaren 1943. På uppdrag av Heinrich Himmler plundrar ett SS-kommando 18 odlingsanläggningar i Ukraina och Södra Ryssland. De är på jakt efter fröerna i världens första genbank, en enorm samling av växtmaterial från hela jorden, som skapats av den berömde sovjetiske växtförädlaren Nikolaj Vavilov. Utsädet ska utgöra grunden för det jordbruk som ska livnära nazisternas kommande tusenårsrike. Ledare för frökommandot är den unge växtförädlaren och SS-officeren Heinz Brücher, som med hjälp av de ryska fröerna ska ta fram nya supergrödor. I reportageboken Den stora fröstölden följer Jens Nordqvist spåren av de stulna fröerna och skildrar på ett levande sätt växtförädlingens dramatiska, men okända, historia.

Utgivning: 12 oktober
Första recensionsdag: 19 oktober

Med lögnen som vapen av Erik Åsard

Världen skakades om när Donald Trump valdes till USA:s president 2016. Ytterst få experter förutsåg att en man utan politisk erfarenhet och med ett dubiöst rykte som fastighetsmagnat skulle nå landets högsta post efter en valkampanj präglad av lögner, smutskastning och bisarra utspel. I Med lögnen som vapen beskriver Erik Åsard Donald Trump och de människor, miljöer och sakfrågor som bidrog till att han valdes till president.

Utgivning: 28 september
Första recensionsdag: 7 oktober

Helvetet och andra hållplatser av Madeleine Albright

I sin nya bok reflekterar USA:s tidigare, och första kvinnliga, utrikesminister Madeleine Albright över sin outtröttliga och enastående karriär i maktens korridorer, som inkluderar befattningar inom USA:s nationella säkerhetsråd, i kongressen och som FN-ambassadör. I dag, i åttioårsåldern, är hon professor i diplomati vid Georgetowns universitet samt ordförande för den globala strategifirman Albright Stonebridge Group. Helvetet och andra hållplatser är en uppriktig, underhållande och inspirerande levnadsskildring, som skänker viktiga lärdomar om den tid vi lever i.

Utgivningsdag: 21 september

Sommaren på Park Avenue av Renée Rosen

New York är rätt stad att befinna sig i för unga kvinnor som Alice Weiss. Det är sommar år 1965 och Alice flyttar till metropolen för att uppfylla sin egen och sin avlidna mammas dröm. Hastigt och oväntat får hon arbete som assistent på magasinet Cosmopolitan, som är i stort behov av förändring då upplagorna sjunker. Sommaren på Park Avenue bygger på den verkliga historien om den ikoniska chefredaktören Helen Gurley Brown. Det är en dramatisk, intelligent och engagerande berättelse som utspelar sig i en tid då feminismen är på frammarsch.

Utgivningsdag: 21 september

Franklin D. Roosevelt av Lennart Pehrson

Miljontals amerikaner var arbetslösa, det var en kamp att hitta mat för dagen och banksystemet stod inför ett sammanbrott. USA var i sin värsta kris sedan inbördeskriget när Franklin D. Roosevelt efter segervalet 1932 tog över Vita huset som USA:s trettioandra president. I sin nya bok porträtterar Lennart Pehrson en av USA:s största presidenter genom tiderna. Roosevelts ledarskap var också centralt i de allierades kamp för seger i andra världskriget och han lade grunden för en ny internationell ordning med USA som global supermakt. Han valdes till president hela fyra gånger.

Utgivningsdag: 14 september
Första recensionsdag: 23 september

Ett halvt andetag av Anna Agrell

Småland, 1948. Sonja lever ett stilla liv på landsbygden tillsammans med sin fästman. Huset är rymligt, men tillvaron ter sig ändå trång. Sonjas tankar rör sig ofta kring plikt. Hur ska hon uppföra sig för att vara en god hustru? Och borde hon ta hand om sin psykiskt sjuka mor? En dag flyttar löperskan Mirkka in i en förfallen stuga intill. Mirkka rusar fram genom livet och Sonja som längtat efter en väninna dras snabbt in i hennes karismatiska personlighet. Men när Mirkka ifrågasätter hennes livsval briserar tillvaron och Sonja förändras för alltid. Ett halvt andetag är Anna Agrells finstämda debutroman om underkastelse, frihet, drömmar och besatthet.

Utgivningsdag: 7 september
Första recensionsdag: 16 september

Den konserverade änkan av Hélène Gullberg

Den konserverade änkan är en historisk roman om kärlek, möbelkonst och kvinnor under gustaviansk tid. Läsaren kliver rakt in på verkstadsgolvet hos Sveriges genom tiderna störste möbelkonstnär, Georg Haupt. Här följer vi bokens huvudperson, Sara Haupt, och hennes kamp mellan att som änka driva verkstaden vidare eller att bli ”konserverad” av mannen hon fruktar. Romandebuterande Hélène Gullberg skildrar verkliga personers öden och blandar fakta med fiktion. Med mustigt språk och med en stark doft av sågspån, brännvin och perukpuder släpps läsaren in i en tidigare outforskad värld.

Utgivning: 21 september

Dinas bok av Herbjørg Wassmo

Dinas bok är en modern klassiker om en stark kvinna, avtecknad mot den norska naturen med havet och sjöfarten i fokus. En roman som tar upp ämnen som svek, skuld, sorg och lidande. Boken har fascinerat flera generationer av läsare världen över sedan den först publicerades i Norge 1989. Dinas bok är den första delen i berättelsen om Dina och hennes familj. De tre delarna som kom på svenska på 1990-talet ges nu ut på nytt. 2021 kommer en fjärde, nyskriven fortsättning.

Utgivning: 14 september
Första recensionsdag: 23 september

Historiska Medias främsta kännetecken är utgivningen av populärhistorisk och samhällsnära sakprosa samt historiska romaner och deckare. Bland våra författare finns välkända namn som Antony Beevor, Anna Lihammer, Dick Harrison och Maria Gustavsdotter.

Christina Haugen

VD/Marknadschef 046-333476