Stort och vackert praktverk om historiska porslinstillverkaren Rörstrand

Stort och vackert praktverk om historiska porslinstillverkaren Rörstrand

I snart 300 år har Rörstrand tillverkat keramik och spritt modern svensk form världen över. År 1726 startade tillverkning av keramik på Rörstrands slott i Stockholm. Drömmen om ”det vita guldet” gav snabbt framgångar med blåmålade mönster och blomsterdekorerade fajanser. Nu ger Historiska Media ut Stora boken om Rörstrand — ett vackert och rikt bildsatt praktverk som ger en uppdaterad och insatt skildring av den äldsta aktören inom svensk keramisk tillverkning.

— Många har hört talas om Rörstrand och många av oss dukar med älskat Rörstrandsporslin på våra bord, tex. Swedish Grace, Mon Amie och Ostindia. Men det är inte lika många som vet att tillverkningen i Stockholm pågick i 200 år, för att sedan flytta till Göteborg och senare till Lidköping, säger Historiska Medias förläggare Lena Amurén.

Rörstrand har under tre sekel haft en frontposition inom svensk porslinstillverkning. Vid förra sekelskiftet var porslinsfabriken också ett av Sveriges tio största företag. Här arbetade kända formgivare som Marianne Westman, Gunnar Nylund, Hertha Bengtson och Carl-Harry Stålhane. Här utvecklades både kakelugnar, praktpjäser, funkis-serviser, unik keramisk konst, trendigt Pop-porslin och murrig sjuttiotalskeramik.

Stora boken om Rörstrand skildrar Rörstrands historia från 1700-talet till 2020 — en berättelse om jakten på att hitta säljande uttryck, om industriformgivning, teknik, slitsamt arbetsliv och de olika tidernas smak. Boken innehåller också en förteckning över de mest populära servisdekorerna och fajansmålare, samt berättelser om formgivare verksamma vid fabriken, från 1700-talets industridesign till nutidens kända formgivarnamn som Filippa K och Monica Förster.

Boken är ett vackert och rikt bildsatt praktverk, skriven av välrenommerade forskare och skribenter. Det är den optimala boken för alla som intresserar sig för porslinstillverkning och svensk formgivning.

Första recensionsdag: 14 juni