Nytt seriealbum uppdaterar bilden av att leva med hiv

Nytt seriealbum uppdaterar bilden av att leva med hiv

Inför årets World Aids Day presenterar Positiva Gruppen Väst stolt Hiv 2.0.

Vi tror att det finns ett nytt sätt att prata om hiv – bortom den medicinska revolutionen. Det är en historia om förändring, om tystnad och om vad som händer när vi bryter den.

Release söndag 29 november.

Vilka berättelser vi hör påverkar hur vi ser på saker och vad vi tar till oss. Här lyfter vi olika erfarenheter av att leva med hiv i Sverige idag. Serieformatet möjliggör en helt annan bredd i vilka röster som hörs.

"»Hur gör jag när jag berättar?« var en fråga som jag hade när jag fick mitt hivbesked. Svaret jag fick gör mig fortfarande förbannad: »Vi tycker nog inte att du ska göra det.« Det är inte rätt att de rekommenderar att man inte ska berätta. Två år tog det innan jag vågade berätta för min familj. Jag gick där i två år, kanske två och ett halvt innan jag sa något. Jag trodde att de skulle undvika mig. När jag väl fått det ur mig så var allt precis som vanligt. Jag vet inte hur jag skulle klara av det om inte flera personer visste att jag levde med det. Jag hade inte fixat det."

En fjärdedel av oss som lever med hiv är öppna för de flesta eller alla. Det betyder att tre fjärdedelar inte är det. (Folkhälsomyndigheten) Tystnaden gör att bilden av hiv inte uppdateras. Det finns en helt ny version som inte fått särskilt mycket utrymme.

Nu kommer äntligen Hiv 2.0 – att leva med hiv i Sverige idag. Tre serietecknare har gestaltat berättelser som samlats in genom intervjuer.

Hilda-Maria Sandgren fick Seriefrämjandets pris Urhunden 2015 för bästa svenska serieroman: ”Det som händer i skogen” (Galago, 2014).
Hanna Stenman och Lina Vain Illalla är etablerade serietecknare och medlemmar i feministiska seriekollektivet Dotterbolaget.

– Berättelsen om att leva med hiv är inte svart eller vit, den är inte sensationell och innefattar inte exotiska karaktärer. Hiv handlar om vardag, säger Jenny Skånberg på Positiva Gruppen Väst.

Det finns idag effektiv behandling. Den gör att hiv inte behöver påverka hur länge vi lever. Den gör dessutom att viruset inte överförs till andra. Ändå begränsar samhällets normer och föreställningar fortfarande möjligheten att var öppen. Och försämrar livskvaliteten för många som lever med hiv. Det visar en ny rapport från Folkhälsomyndigheten.

"När saker är för perfekta, då är det något som är lurt. Med allt det jag vet och kan idag är det egentligen inga problem att leva med hiv. Ändå är det något som skaver."

– Det finns en ny berättelse om hiv. Här har vi försökt fånga delar av den i ett 68 sidor långt seriealbum. Vi vill helt enkelt vända upp och ner på folks föreställningar, säger Jenny Skånberg.

Release 29 november, klockan 14.30
– Premiärbläddring och mingel på Världskulturmuseet i Göteborg.
– I samarbete med World Aids Day-nätverket i Västra Götaland bjuder vi på smakprov i form av en tillfällig serieutställning i foajén, Vi lever alla med hiv.
– Digitalt på www.pgvast.se

Jenny Skånberg, Positiva Gruppen Väst
Mobil 070-423 16 36 / Kontoret 031-14 35 39 / jenny.skanberg@pgvast.se

Hiv 2.0 – att leva med hiv i Sverige idag
– Ett seriealbum från Positiva Gruppen Väst baserat på verkliga erfarenheter.
– Serietecknare: Hilda-Maria Sandgren, Hanna Stenman och Lina Vain Illalla.
– Pdf med hela albumet www.pgvast.se/seriealbum
– Vill ni ha ett tryckt exemplar eller publicera bilder ur albumet, kontakta jenny.skanberg@pgvast.se

Positiva Gruppen Väst
– En mötesplats för personer berörda av hiv, med fokus på stöd och rättigheter.
– Verksamma i västra Sverige, baserade i Göteborg.

Fakta
Folkhälsomyndigheten: Att leva med hiv i Sverige idag, 2015. www.folkhalsomyndigheten.se
– 7000 personer lever med hiv i Sverige
– 95 procent har en välfungerande behandling