Hur länge räcker maten vid krig och kris? – Svenska kommuner ökar fokuset på försörjningsberedskap

Beredskapsveckan vecka 39 arrangeras årligen av MSB. Under Beredskapsveckan lyfter Hushållningssällskapet 5 av sina initiativ inom livsmedelsförsörjning och beredskap.

Försörjningsbalans kommun visar hur livsmedelsproduktion och konsumtion förhåller sig till varandra lokalt. Förutsättningarna skiljer sig åt mellan geografiska områden i Sverige och livsmedelsproduktion är därför en viktig fråga för landets kommuner. Med Försörjningsbalans kommun får kommunen en god kunskapsgrund för sin risk- och sårbarhetsanalys.

Sävsjö är en av de kommuner som har valt att lägga fokus på sin försörjningsbalans

Klarar vi livsmedelsförsörjningen vid krig och kris? Det var temat när politiker och tjänstemän samlades i Sävsjö för att tillsammans med Birgit Fag och Sofia Alriksson från Hushållningssällskapet diskutera frågan. Inför mötet hade Hushållningssällskapet fått i uppdrag att räkna fram kommunens försörjningsbalans.

Om en kommun har 100 procentig försörjningsbalans innebär det att den producerade maten räcker ett helt år. Resultatet visar att Sävsjö har en försörjningsbalans på 78 procent, vilket kan översättas i att maten kan ta slut 15 oktober vid en kris. Ett resultat som i sammanhanget kan ses som bra då det finns kommuner i landet med betydligt lägre försörjningsbalans.

En ögonöppnare för landets kommuner

I Sävsjö är man nöjd med resultatet även om det kan bli bättre menar Miriam Johansson och Gunnel Lundgren, båda kommunpolitiker.

– Det bästa hade såklart varit om försörjningsbalansen var 100 procent men vi får ändå vara nöjda, konstaterar Miriam Johansson (C).

– Jag tror att vi måste tänka lite bredare i våra upphandlingar, hur kan vi gynna det som är närproducerat?, säger Gunnel Lundgren (KD).

41 kommuner har genomfört Försörjningsbalans kommun hittills.

– Det är kommuner spridda över landet med olika förutsättningar och inriktningar i livsmedelsproduktionen. Försörjningsbalans kommun är en mycket bra grund för fortsatt arbete för att stärka den egna livsmedelsproduktionen. Utifrån vår tjänst arbetar kommunerna sedan vidare inom huvudsakligen tre olika spår: hållbarhet och miljö, näringslivsutveckling och beredskap. Vi ser ett ökat intresse för frågan om försörjningsberedskap och många kommuner ser Försörjningsbalans kommun som en bra grund i arbetet inom beredskapsområdet, säger Frida Carlsson, vd Hushållningssällskapet Jönköping.

Är du nyfiken på försörjningsbalansen i din kommun eller vill du veta mer om vårt arbete med kommuner? Kontakta oss gärna:

Sofia Alriksson
Nationell samordnare, Försörjningsbalans kommun
sofia.alriksson@hushallningssallskapet.se

Frida Carlsson
VD, Hushållningssällskapet Jönköping
frida.carlsson@hushallningssallskapet.se

Bild: Birgit Fag och Sofia Alriksson presenterar försörjningsbalansen för Sävsjö kommun - fotograf Sofia Jarl

Bild: Försörjningsbalans kommun - Photo by Markus Spiske on Unsplash

Om Beredskapsveckan

Beredskapsveckan (tidigare Krisberedskapsveckan), vecka 39, 25 september till 1 oktober, arrangeras årligen av MSB. I år genomförs den för sjunde året i rad. Syftet är att få fler människor att stärka sin egenberedskap och att motivera kommuner, statliga myndigheter, företag och ideella organisationer att engagera sig i Sveriges beredskap för kriser och krig