Anders Lagerström, Keolis, Nicole Mitman, Keolis, Mohamed Hagi Farah, Rinkebyprofil, Mats Wernheim, Jobbfestivalen, Mikael Wågberg, Keolis, Malin Freiman Moezzi, Jobbfestivalen, Atosh Elmi, Keolis och Tina Jovanovic, Keolis.

Jobbfestivalen bjuder med arbetsgivarna till Rinkeby – först ut Keolis

För att möjliggöra en ökad integration på arbetsmarknaden krävs en ökad närvaro av arbetsgivare där de arbetssökande finns. Därför skapar Jobbfestivalen flera event i Järva där arbetsgivare besöker området och träffar invånarna. Det första sker på Rinkeby Torg den 16 februari 13:30-17:30 då Keolis är på plats med sin utbildningsbuss.

Under vintern och våren genomför Jobbfestivalen ett flertal event med olika arbetsgivare för att komma närmare de arbetssökande och öka förståelsen för utmaningarna på arbetsmarknaden. Samtidigt öppnar det möjligheterna att finna nya medarbetare. Syftet är att öka kunskapen om förutsättningarna på orten och kunna träffa arbetssökande IRL. Aktiviteten föregås av en nattvandring i området. I fredags deltog bland annat Keolis VD Mikael Wågberg med rekryterare samt Jobbfestivalens grundare Mats Wernheim tillsammans med Rinkebyprofilen Mohamed Hagi Farah.

Vid det efterföljande eventet ges företaget möjlighet att visa upp de jobb och utbildningar som kan erbjudas och arbetssökande får möjlighet till en första kontakt.

”Vi är överväldigade av den positiva respons vi fått från de arbetsgivare vi varit i kontakt med. Nu ser vi fram emot att testköra detta initiativ i Rinkeby och hoppas därefter på att kunna ta det vidare och göra det ännu större,” säger Malin Freiman Moezzi, Advisor & projektledare på Jobbfestivalen.

Första företaget att delta är kollektivtrafikbolaget Keolis som från augusti kör busstrafiken i Järvaområdet. Denna aktivitet ger dem möjlighet att lära känna området och dess invånare närmare, finna nya medarbetare samt vara med och vägleda till bussförarutbildningar.

I fredags (den 9 februari) genomfördes den första nattvandringen light. Det första jobbeventet sker på Rinkeby Torg fredagen den 16 februari 13:30-17:30 då Keolis är på plats med sin utbildningsbuss och flera rekryterare, med förhoppningen att finna många nya medarbetare samt inspirera till att få fler att vilja utbilda sig till bussförare. Deltar gör även arrangören Jobbfestivalen, Jobbtorg Kista, Rinkeby Folkets Hus och representanter från Stockholms Stad, däribland Arbetsmarknadsnämndens ordförande Arvid Vikman.

Idén med denna typ av nattvandring och det efterföljande rekryteringseventet föddes av Mohamed Hagi Farah som är en känd profil i Järva och Jobbfestivalens grundare Mats Wernheim. De såg ett behov av att komma närmare de personer som aktivt söker jobb och utbildning samt öka förståelsen hos arbetsgivare för situationen och möjligheterna i Rinkeby.

”Vi strävar efter att främja trygghet och säkerhet från olika perspektiv, inte minst genom att öppna upp Keolis som arbetsplats för invånare i de områden där vi verkar. Keolis kommer erbjuda attraktiva arbetstillfällen i Järva under lång tid framöver. Genom olika initiativ bygger vi en nära relation med Järvaområdet för att gemensamt skapa en trygg kollektivtrafik för både medarbetare och resenärer,” säger Keolis VD Mikael Wågberg.

Arbetsmarknadsnämndens ordförande i Stockholms Stad Arvid Vikman är en av de personer som kommer att delta på samtliga aktiviteter. Han säger ”Att få ner arbetslösheten i Järva är avgörande för att öka jämlikheten och för att bryta segregationen. Därför är det så viktigt att vi krokar arm med näringslivet för att tillsammans skapa fler vägar till arbete eller studier. ”

”Vi är otroligt glada över att kunna inleda detta nya initiativ som ett nästa steg i Jobbfestivalens önskan om att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad.
Det är en fantastisk möjlighet för oss att lära känna Järva som område, men även människorna som lever och verkar där, samtidigt som vi kan ge tillbaka i form av arbeten och utbildningar,
säger Mats Wernheim, VD och grundare av Jobbfestivalen med tema Mångfald & Inkludering.
”I fredags (den 9 februari) hade vi den första nattvandringen och då tillsammans med Keolis.”
Han fortsätter: ”Keolis är även med oss på turnén till Malmö den 13 mars, Göteborg den 24 april och Kungsträdgården 21 maj. Tillsamman kan vi bidra till att skapa en arbetsmarknad som är till för alla – på riktigt!”

Vandringen föregicks av konstruktiva och lärorika diskussioner med bland annat nattvandrande mammor.

Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.

Över 20 000 personer har besökt de två Jobbfestivalerna i Kungsträdgården i Stockholm och långt över 1 500 personer har nu ett jobb eller en utbildningsplats att gå till.

Nästa Jobbfestival äger rum på Stortorget i Malmö den 13 mars 2024, därefter i Göteborg den 24 april 2024 och återigen i Kungsträdgården i Stockholm den 21 maj 2024.

Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Jobbfestivalen erbjuder företag och organisationer att delta i viktig informationsspridning om mångfald, strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden och bidra till en förbättrad matchning.

Mats Wernheim

Grundare Jobbfestivalen

mats@jobbfestivalen.se

Jobbfestivalens arbete för inkludering och mångfald belönades vid SM i Employer Branding Magnet Awards där Jobbfestivalen vann klassen Mångfald & inkludering. Jobbfestivalens arbete för att minska utanförskapet på arbetsmarknaden uppmärksammades även med ett hedersomnämnande.