Micael Nord, Näringslivsdirektören i Malmö stad, Malin Moezzi Programledare under dagen samt Advisor & projektledare på Jobbfestivalen, Mats Wernheim, grundare Jobbfestivalen, Martin Sjögren, Randstad (panelmedlem). Foto: Christina Wallin.

Jobbfestivalen kommer till Malmö 13 mars

Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.

Över 20 000 personer har besökt de två Jobbfestivalerna i Kungsträdgården i Stockholm och långt över 1 500 personer har nu ett jobb eller en utbildningsplats att gå till.

Den 13 mars 2024 kommer Jobbfestivalen för första gången till Malmö.

Under Jobbfestivalenden 13 mars 2024 på Stortorget i Malmö finns många arbetsgivare på plats för att hitta nya medarbetare. Under dagen genomförs ett flertal intressanta paneldebatter där rekryterare, politiker, jobbletare och inspiratörer deltar.

Eventet invigs klockan 10:00 av Näringslivsdirektören i Malmö stad; Micael Nord och grundaren av Jobbfestivalen; Mats Wernheim.

”Det är mycket glädjande att få välkomna Jobbfestivalen till Malmö. Näringslivets kompetensförsörjning är central för tillväxten i regionen. Att Jobbfestivalen sätter så tydligt fokus på mångfald och inkludering är en central del i detta," säger Micael Nord, Näringslivsdirektör i Malmö stad.

Malin Moezzi, Advisor & projektledare på Jobbfestivalen och tillika Programledare under dagen i Malmö lyfter fram:

”Sju av tio arbetsgivare som rekryterar har fortfarande svårt att hitta rätt kompetens enligt svenskt näringslivs senaste rapport och samtidigt ökar arbetslösheten i Sverige. Att bara tala om kompetensbrist löser inte problemet, parallellt måste vi adressera problemet med kompetenssvinnet. Jobbfestivalen vill vara en plattform för just detta och samtidigt skapa en mötesplats där trösklarna är lägre och fler dörrar är öppna.”

Bland programpunkterna under dagen kan nämnas:

(Programmet uppdateras löpande.)

Nästa Jobbfestival äger rum på Stortorget i Malmö den 13 mars 2024, därefter i Göteborg den 24 april 2024 och återigen i Kungsträdgården i Stockholm den 21 maj 2024.

Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Jobbfestivalen erbjuder företag och organisationer att delta i viktig informationsspridning om mångfald, strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden och bidra till en förbättrad matchning.

Mats Wernheim
Grundare Jobbfestivalen
mats@jobbfestivalen.se

Jobbfestivalens arbete för inkludering och mångfald belönades vid SM i Employer Branding Magnet Awards där Jobbfestivalen vann klassen Mångfald & inkludering. Jobbfestivalens arbete för att minska utanförskapet på arbetsmarknaden uppmärksammades även med ett hedersomnämnande.