Skellefteå är en av flera  Norrlandskommuner som letar efter personal  I Kungsträdgården den 23 maj.
Skellefteå är en av flera Norrlandskommuner som letar efter personal I Kungsträdgården den 23 maj.

Jobbfestivalen hoppas kunna lösa delar av de stora rekryteringsbehoven till norra Sverige

23 maj 2023 väntas fler än 10 000 besökare till Kungsträdgården för att se på möjligheterna till ett nytt jobb. Bland annat är det många aktörer från nordliga delarna av landet som visar upp de möjligheter som finns till ett nytt arbete.

Jobbfestivalen med ”Tema Mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Redan första gången besöktes Jobbfestivalen i Kungsträdgården av över 10 000 personer och minst 600 av dem fick ett nytt jobb.

Redan förra året deltog flera aktörer från norra delarna av landet och ett av de företag som hoppas kunna attrahera många nya medarbetare är Northvolt i Skellefteå. "Under de kommande åren behöver vi rekrytera över 2 000 nya kollegor till vår fabrik i Skellefteå. Vi ser mycket fram emot att få delta under Jobbfestivalen, där vi hoppas på att hitta stjärnor som vill anta utmaningen att rampa upp tillverkningen av världens grönaste batteri," säger Sanna Bäckström kommunikationsansvarig på Northvolt Ett.

Flera kommuner från nordligaste delarna av Sverige deltog förra året och i år fortsätter engagemanget, bland annat från Piteå kommun: "Den fantastiska responsen från besökarna på förra årets Jobbfestival visar på Piteås stora potential som en plats för framgång och tillväxt. Vi är otroligt nöjda över samarbetet tillsammans med Mats Wernheim på Jobbfestivalen. Intresset för Piteå som bostadsort har varit oväntat stort i och med att vi kan erbjuda en attraktiv livsstil och ett företagsvänligt klimat för alla som vill vara en del av vår blomstrande gemenskap" säger Fredrik Blom, Näringslivsutvecklare på Piteå Kommun.

Övertorneå är även representerade genom Utbildning Nord där Leif Pääjärvi är verksam och som säger: ”Jobbfestivalen är en utmärkt arena att exponera norra Sveriges oändliga jobbmöjligheter som växer fram på bred front. Vi har yrkesutbildningarna för arbetssökanden som möter rådande efterfrågan på arbetsmarknaden”.

”Arbetsmarknaden i norra Sverige är mycket god, bland annat där de stora nyetableringarna inom industrin skapas. Detta leder även till stora behov av nyrekrytering inom offentlig sektor och kringservice och vi hoppas att Jobbfestivalen blir en ögonöppnare för många att se de möjligheter som finns” säger Mats Wernheim initiativtagare till Jobbfestivalen.

”För att ytterligare öka tillgängligheten för alla till festivalen är det mycket glädjande att få berätta att vi i år även webbsänder hela dagens program på Stora Scenen” avslutar Mats Wernheim.

Om Jobbfestivalen
Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Festivalen är en mötesplats för arbetssökande och företag med rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Festivalen är ett årligen återkommande event och nästa tillfälle är i Kungsträdgården den 23 maj 2023. Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Ambitionen är att bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden och att skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Bland de över 80 utställarnafinns Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretag, Hotel, Kommuner, Livsmedelsföretag, Logistikföretag, Polisen, Rekryteringsföretag, Restaurangkedjor, Transportföretag och Utbildningsföretag.

Här kan du läsa mer om Jobbfestivalen i media https://jobbfestivalen.se/jobbfestivalen-i-media/

Hans Uhrus
Kommunikationschef Jobbfestivalen