Äppelblomma av sorten Gravenstein

Äppelblomningen dröjer på grund av kylan

April och maj är oroliga månader för landets äppelodlare. I fjol blommade äppelträden redan i slutet av april men många blommor frös sedan sönder av kölden i maj. I år har SMHI rapporterat om köldrekord i april med temperaturer som inte uppmätts på 40 år. Kraftiga fluktuationer i temperatur gör att djur- och växtliv kommer i otakt.

På Kiviks Musteri som är en av landets största äppelodlare, följer man noga väderleksprognoserna.

-Vi lever av och med naturen och denna tid är avgörande för hur stor äppelskörden blir. Vi ser gärna en jämn och sval aprilmånad så att knopparna utvecklas i långsam takt. Ju längre en knopp utvecklats mot blomma desto mindre kyla tål den, säger Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri som inte vill ha en köldknäpp i maj.

-Vi tror att blomningen i år sker runt mitten av maj, men det beror på hur snabbt värmen utvecklar sig de kommande veckorna. Västra Skåne brukar ligga något före i blomning, men det ser vi inte i år, säger Jan.

De senaste åren har vädret varierat kraftigt under vårmånaderna. Klimatet förändras och naturen hinner inte anpassa sig.

-Kraftiga fluktuationer i temperatur gör att djur- och växtliv kommer i otakt med varandra och det påverkar ekosystemet negativt. Pollinering är en av våra viktigaste ekosystemtjänster och pollinatörerna måste vara i fas med blomningen, säger Jan. Vi kan bistå dem med mat och boende men inte med vädret.

-Kanske måste vi vänja oss vid att detta varierande väderläge är det nya normala. Därför har Kiviks Musteri ett ständigt kunskapsutbyte med forskningen så att vi i framtiden kan ha en modern, hållbar äppelodling. Det gäller såväl nya äppelsorter som utvecklade odlingsmetoder och nyttodjur, menar Jan. På så sätt kan vi hjälpa till att säkra svenska äpplen även i framtiden.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Wistrand, kommunikationschef Kiviks Musteri
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.