Här på Solnäs gård, Kiviks Musteri, har de nya Red Love-äpplena planterats.

Kiviks Musteri planterar kärlek

På Kiviks Musteri växer över 200 000 äppelträd och 50 olika sorters äpplen. Allt ifrån gamla klassiska träd som Gravensteiner och Cox, till mer moderna sorter såsom Santana och Frida. Vad de alla har gemensamt är dock det ljusa fruktköttet. För första gången planteras nu, de i Sverige ovanliga och rödköttiga äpplena, som går under namnet Red Love.

Träden är inköpta ifrån Holland där de redan har varit i produktion och skördats under tre år. Eftersom äppelträd först börjar producera frukt år 3, betyder det att träden redan är ca 6 år gamla. De träd som Kiviks Musteri vanligtvis planterar brukar vara just 3 år. Därför innebär det flera nya utmaningar för Musteriet, när det kommer till hanterandet av så stora träd. Träden planteras på Kiviks Musteris odling vid Solnäs gård utanför Lund under vecka 12.

I år kommer träden växa till sig, men inte generera några äpplen. Detta sker troligen först under 2025/26.

- För att trädet ska växa så bra som möjligt måste vi se till att vi tar bort blommorna från träden i år och kanske också nästa år, förklarar Jan Flemming Jensen, Odlingschef på Kiviks Musteri. Dvs trots att träden är äldre än vanligtvis så dröjer det ändå ca två år innan träden har etablerat sig och är klara att producera äpplen, säger Jan vidare.

Eftersom odlingsplatsen med jordmån, klimat och ljus är avgörande för hur ett äpple utvecklar sig, betyder det också att smaken kan bli annorlunda jämfört med hur Red Love-äpplena smakat i Holland. Svenska äpplen smakar mer än utländska. Vårt klimat med långa ljusa dagar och stora temperaturskillnader mellan natt och dag under sensommar och höst ger en lång och välbalanserad mognadsprocess, och därför smakar äpplet mer. Exakt hur detta kommer påverka smaken på Red Love-äpplena återstår alltså att se.

När de röda äpplena väl kan skördas kommer Musteriet att pressa dem för att göra äppelmust och cider. Sedan hösten 2024 säljer Kiviks Musteri redan Red Love must och Red Love cider, från inköpta äpplen. Dryckerna går att köpa i företagets webbshop men också i de egna butikerna i Kivik och på Solnäs gård. Tanken är alltså att Musteriet under kommande säsonger ska kunna producera dryck gjord på egna Red Love-äpplen.

Kiviks Musteri arbetar aktivt för att värna om gamla äppelsorter, men även plantera nya sorter för framtiden för att gynna den svenska äppelnäringen.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.