Juryn bildtestar de deltagande musterna i Must-SM 2024.

Mästarna koras - det våras för svensk must

I slutet av vecka 14 samlades juryn för Must-SM 2023 på Kiviks Musteri för att prova och kora årets bästa svenska äppelmust av 2023 års skörd. I år är tävlar hela 83 bidrag från 26 musterier spridda över hela Sverige. Det är ett gediget arbete för juryn, eftersom bedömningen endast görs under två dagar.

I svenska äpplen finns en mångfald av smaker beroende på allt ifrån äppelsort, till var den är odlad. Jordmån, odlingsplats, klimat och skördetillfälle är alla faktorer som påverkar äpplets smak och arom.

Där tillkommer sen den produktionsprocess som skapar den färdiga drycken. Must görs antingen ofiltrerad eller klarnad och dessa tävlar i olika kategorier beroende på om det är en sortren variant eller gjord av flera sorters äpplen.

Musterna blindtestas och bedöms av en professionell jury som korar guld-, silver- och bronsmedalj-vinnare i fem olika tävlingsklasser.

- Äppelmust är en mångfacetterad dryck med ett spektrum av olika uttryck. De senaste 10-åren har svensk must utvecklats fantastiskt och det har varit väldigt spännande att följa utvecklingen fram till dagens bredd av muster med vuxensmak. Nu finns det ett stort urval av premiummust av vitt skild karaktär för gastronomin att botanisera bland och kvaliteter som tillför något till upplevelsen, säger Titti Qvarnström, som har varit jurymedlem i Must-SM i 7 år.

Kiviks Musteri deltar i år med fem olika muster i båda klasserna.

Vinnarna kommer presenteras den 19 april.

Årets jurymedlemmar är:

Carina Gavelin – Diplomerad sommelier, vinskribent och pedagog.

Elke Jung – Diplomerad sommelier, journalist, vinskribent.

Titti Qvarnström – Michelinbelönad kock.

Martin Ragnar – Docent, författare, ledamot av Svenska Dryckesakademien.

Kimmo Rumpunen – Forskare, växtförädlare, dryckesutvecklare, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.