Carl Levinsson, femte generationen Kiviks Musteri och Lena Viredius som skapat etiketten på årets Konst Cider.

Nu lanseras Konst Cider 2024

För femte året i rad lanserar Kiviks Musteri en lokalproducerad cider tillsammans med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) under Konstrundan. Det är ett samarbete mellan två lokala aktörer där cidern tillverkas i Musteriet i Kivik och etiketten skapas av en konstnär i området.

Årets etikett till Konst Cider 2024 är framtagen av Lena Viredius, konstnär och skådespelare. Lena arbetar på Ateljé Brännorna Österlen och skapar i bild, text, musik och framträdande för scen och är dessutom aktuell med ett boksläpp. Sedan många år tillbaka tecknar hon i en linje och kommenterar små och stora händelser i det tecknande som blivit en daglig vana i hennes liv.

På frågan om hur tankarna gått inför framtagandet av etiketten svarar Lena:

- När jag tänkte på cider såg jag ljusa bilder framför mig. När man möts över ett glas cider handlar det om människor, glädje, kontakt och kommunikation. Därför ville jag ta fram en enkel bild som skulle kännas glad och porträttera att man samlas. Att skåla i något betyder att man firar något. Det kan vara stort eller litet och man gläder sig. Jag ville att etiketten skulle utstråla just detta – man gläder sig och möts.

Att etiketten sitter just på en flaska cider är ingen tillfällighet. Cider, är liksom konstverk, ett hantverk, där Kiviks Musteri har stor erfarenhet och kunskap sen fem generationer tillbaka. Cider är precis som vin, egentligen en i grunden enkel produkt, men svår att få till riktigt bra. Den går att variera i all oändlighet, trots att den bara består av en råvara.

- ”Nyckeln ligger i att veta exakt vid vilken tidpunkt varje äppelsort ska skördas, för att få den där perfekta aromen och balans mellan syra och sötma. Vi skördar äpplena för hand mellan augusti och oktober. Frukten plockas för hand, handsorteras, tvättas och krossas innan de åker in i pressen där fruktsaften pressas ur äppelmassan och vi får en äppelmust. Härifrån ser resan sedan annorlunda ut beroende på vilken typ av cider vi vill få fram. Beroende på karaktär kan musten åka vidare och jäsas på jästank, trycktank eller i en flaska förklarar Carl Levinsson, femte generationens ägare.

- Lenas vision stämmer väl överens med vår; vi erbjuder produkter som för människor samman och bjuder in till en trevlig stund ihop, avslutar Carl.

Konst Cider 2024 börjar säljas den 28 mars, i Kiviks Musteris egna butiker i Kivik och på Solnäs gård utanför Lund samt i webbshopen.

Östra Skånes Konstnärsgrupp, ÖSKG, och Tjörnedala konsthall är en konstnärsdriven plattform belägen i östra Skåne. Föreningen ÖSKG grundades 1974 utifrån konceptet med Konstrundan och består i dag av ungefär 120 yrkesverksamma konstnärer. I Tjörnedala konsthall visas ett brett utbud av samtida konst, design och konsthantverk. I anslutning till påsken anordnas vi den årliga Konstrundan, som tillika är Sveriges äldsta Konstrunda. Föreningens syfte är att bidra till utvecklingen av kulturlivet i östra Skåne, och tillvarata medlemmarnas intressen inom det konstnärliga området. Medlemmarna är alla bosatta i Kristianstads, Tomelillas, Simrishamns, Sjöbos och Ystads kommuner. Föreningen har sitt säte på Tjörnedalagården i Baskemölla och har stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Simrishamns kommun.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.