Mats Hallkvist, ny styrelseordförande på Kiviks Musteri.

Ny styrelseordförande och ledamot på Kiviks Musteri

Uno Levinsson har efter 30 produktiva år inom Kiviks Musteri, varav 15 som styrelseordförande, i samband med bolagsstämman valt att lämna posten som ordförande. Till ny ordförande har Mats Hallkvist från Åhus valts. Samtidigt har också Jonny Olsson valts in som ny ledamot.

Mats Hallkvist har tidigare haft ledande befattningar inom flera olika branscher, bland annat inom PågenGruppen, Malaco/Leaf, IKEA och Allers Förlag. Mats har arbetat i familjeägda bolag under större delen av sitt professionella liv och arbetar nu uteslutande med olika styrelseuppdrag och som mentor. Mats är bosatt med sin familj i Åhus.

Mats har varit ledamot i styrelsen sedan september 2020 och träder nu alltså in i rollen som styrelseordförande.

- Det är en ära och ett stort ansvar att få ta över som styrelseordförande i detta anrika familjeföretag. Under mina år som ledamot i styrelsen har jag imponerats av den långsiktighet och omtanke om människor och natur som genomsyrar företaget. Kiviks Musteri är ett starkt varumärke med ett fantastiskt sortiment, som är mycket uppskattat av både kunder och konsumenter. Detta ska alla vi medarbetare nu tillsammans fortsätta att utveckla, säger Mats Hallkvist.

Jonny Olsson som blir ny styrelseledamot har en gedigen erfarenhet i ledande positioner inom Tetra Pak globalt och som VD för Liquid Consulting och Graphic Packaging International. Med sin stora kunskap inom förpacknings- och livsmedelsindustrin blir han ett tacksamt tillskott till styrelsen.

- För mig symboliserar Kiviks Musteri hantverk genom all den kunskap som förts över i fem generationer inom såväl odling, som skapandet av ett imponerande brett sortiment, säger Jonny Olsson. Att det är ett företag som värnar om den svenska äppelnäringen och dessutom erbjuder ett fantastiskt besöksmål skapar enorma möjligheter som jag med glädje hoppas kunna bidra med insikter till, avslutar Jonny.

Styrelsen tackar därmed Uno Levinsson för ovärderliga insatser under hans mångåriga arbete i koncernen, bland annat som VD och styrelseledamot.

Övriga ledamöter i styrelsen är:

Bengt Åkesson

Kristina Levinsson

Sofia Hyléen Toresson

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.