Öppet hus i Nyttodjurparken på Kiviks Musteri

Öppet hus i Nyttodjurparken på Kiviks Musteri

Kiviks Musteri har tillsammans med forskare på Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Fritidsodlarnas Riksorganisation startat en Nyttodjurpark – ett område uppbyggt för att visa hur biologisk mångfald kan stöttas genom att gynna miljön för nyttiga insekter, såväl i odlad mark som i hemmaträdgårdar. Fredagen 25 augusti och lördagen 26 augusti bjuds professionella i branschen samt allmänheten in till Öppet hus för att ta del av parken och utbyta idéer och diskussioner.

Genom projektet bakom Nyttodjurparken, som initierades av Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri och Lotta Fabricius Kristiansen, projektledare på SLU, har forskare identifierat alltifrån hur nyttodjuren föredrar att bo, vilken mat de gillar, vilka arter som ökar och hur de samverkar. I den annorlunda parken visas det på att det varken behöver vara komplicerat eller kostsamt att främja miljön för insekterna; i parken ligger högar med stenar, kvistar, vilda blommor får växa fritt och döda träd blir insektshotell.

Tanken med parken är också att forskare ska kunna använda den för att forska om äppelodlingar och nyttodjur. För detta blir forskare ofta tilldelade pengar för att täcka tre års forskning. Att då starta från grunden med att bygga upp en park där forskningen ska kunna genomföras är i stort sett omöjligt, då inte mycket hinner hända på så kort tid. Därför är parken en fördelaktig tillgång, eftersom den i år är inne på just sitt tredje år och djur och växter har börjat växa upp och hitta dit. Nyttodjurparken är därmed en öppen plats för forskning, en kunskaps- och forskningsbas och en inspirationsplats för forskare och äppelodlare för att få idéer.

I vecka 34 välkomnas yrkesverksamma och allmänheten till ett Öppet hus till fri entré. Under dagarna kommer flera av de pågående projekt och aktiviteter som görs för att synliggöra bevarandeåtgärder för en rik fauna och flora lyftas. Fokus kommer vara på de projekt som kan bedrivas i en aktiv äppelodling där synergier till nytta för både den biologiska mångfalden och företaget går hand i hand. Även andra forskningsprojekt som pågår i Kiviks Musteris odlingar kommer diskuteras. Fredagen 25 augusti inriktas på utbyte mellan forskare och odlare medan lördagen 26 augusti är öppen för allmänheten.

På plats finns även Sveriges Lantbruksuniversitet, Partnerskap Alnarp, Lunds Universitet, FOR (Fritidsodlingens Riksorganisation), Biodlarna, Pollinera Sverige, Jordbruksverket och Länsstyrelsen, vilket ger ett givande tillfälle att nätverka med både forskare och odlare och lära sig mer om hur svensk äppelodling kan stärkas och biologisk mångfald främjas.

Övrig tid står Nyttodjurparken öppen varje dag för allmänheten. I parken ger informativa skyltar guidning om vad som kan beskådas samt information om biologisk mångfald och de initiativ som privatpersoner kan ta och som dagligen sker på Kiviks Musteri.

Öppet Hus i Nyttodjurparken på Kiviks Musteri

Fredagen 25/8 kl 10-14. Primärt för forskare, odlare, andra i branschen samt journalister. Anmälan sker HÄR senast 21/8. Kiviks Musteri bjuder på fika förutsatt att anmälan skett.

Lördagen 26/8 kl 10-12. För allmänheten. Ingen anmälan krävs.