Kiviks Musteri bjuder in till Skånsk dryckesvecka och Österlen Lyser.

Skånsk dryckesvecka och Österlen Lyser hos Kiviks Musteri

Första veckan i november gästas Kiviks Musteri av dryckesproducenter från Österlen, och även andra delar av Skåne. Musteriet bjuder in till en Skånsk dryckesvecka för att lyfta de skånska dryckernas mångfald. Veckan avslutas med Österlen Lyser och skånsk bar med möjlighet att sitta i eldarnas sken på musteriets innergård.

Från 30/10 till och med 5/11, bjuder Kiviks Musteri in till Skånsk dryckesvecka som avslutas med Österlen lyser. Syftet med veckan är att lyfta den mångfald som skånska dryckesproducenter har.

Musteriets besökare kommer få möjlighet att ta del av dryck från cirka 17 olika dryckesproducenter från den skånska myllan. Musteributiken fylls av must, cider, öl, julmust och kombucha, där besökarna kan handla med sig favoriterna hem.

I restaurangen finns öl, vin, cider, avec och gin att upptäcka tillsammans med god mat.

-Det är så roligt att vi lyckats samla flera av våra österlenska och skånska dryckesvänner här hos oss, säger Helene Grafman, butiks- och upplevelsechef på Kiviks Musteri.

- Det gör det enkelt för besökarna att åka till ett ställe, men få möjlighet att prova många olika drycker, fortsätter hon.

Under fredagen och lördagen (3/11 och 4/11) kl. 18-21 håller dessutom Musteributiken och restaurangen kvällsöppet. Innergården och delar av trädgårdarna är upplysta med eldar och ljus, och Kärnhuset har skånsk bar med möjlighet att sitta ute eller inne. Då serveras även smårätter som småpizzor med löjrom, minitacos och patatas bravas (en tapasrätt bestående av rostad potatis med het sås).

Precis som tidigare år går musteriets traktor och vagn i skytteltrafik mellan Kiviks Musteri och Kivik, där besökarna kan åka med helt gratis.

- Vi ser fram emot en fin kväll med goda drycker i eldarnas sken, säger Helene Grafman.

Vecka 44 innebär också höstlov för alla barn. Som vanligt finns ytorna bakom Stinas Café till förfogande för barn med spring i benen.

Läs mer här.