SKÖRDETID PÅ ÖSTERLEN – lockar med upplevelser i höst

SKÖRDETID PÅ ÖSTERLEN – lockar med upplevelser i höst

Hösten på Österlen är fantastisk. Äppelskörden bärgas, årets must avsmakas, restaurangerna erbjuder höstens nyskördade delikatesser. Gästboenden och besöksmål har specialerbjudande för alla sinnen och kulturen lever upp i gränslandet mellan sommarhalvårets försäljningsperiod och vinterhalvårets skapandeprocess.

Nu samlar vi – för fjärde gången – alla dessa händelser och presenterar dem i ett digert program som sträcker sig över perioden 14 september – 13 oktober 2024.

Bakom arrangemanget står den ideella föreningen Skördetid på Österlen där medlemmarna gått samman för att utveckla Österlen som besöksmål året runt och där man gärna vill bjuda in besökare från när och fjärran att upptäcka mer av Österlen. Skördetid på Österlen är ett nätverkande samarbete mellan Matrundan Österlen, Österlen Syd, Se Österlen, Genväg Österlen, Gösta Werner Sällskapet, Kiviks Musteri och Kiviks Turism. Drygt 500 aktiva medlemmar i de olika medlemsnätverken gör Skördetid på Österlen till en sprakande buffé av upplevelser i sin hyllning till skördetiden på Österlen.

Årets Evenemang – 2023 mottog Skördetid på Österlen utmärkelsen ”Årets Evenemang” i Magasinet Skånes årliga tävling ”Skånes Bästa”.

Startskottet för årets Skördetid på Österlen sker den 14 september kl 10 på Sillens Dag på Hamnplan i Simrishamn. Sedan följer en månad med event, arrangemang, hantverk, utställningar, öppna gårdsbutiker, restauranger och butiker med skördetidserbjudanden på hela Österlen.

Välkomna till Skördetid på Österlen 14 september – 13 oktober!

Kristina Levinsson, ordf.

mail: kristina.levinsson@kiviksmusteri.se

mobil: 0706-71 93 40

Skördetid på Österlen

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.