Carl Levinsson med de tre diplomen Kiviks Musteri fick i årets Must-SM.

Vinnarna av årets Must-SM korade

Nu är vinnarna i sjätte upplagan av årets Must-SM presenterade och även i år kan Kiviks Musteri stoltsera med flera vinstplaceringar. Av de 83 deltagande musterna tog musteriet hem tre vinster, bland annat med den femfaldiga vinnaren Paradismust samt två placeringar i klassen ”Bästa Kulturmust”.

Must-SM är ett återkommande evenemang presenterat av Sveriges Must- & Ciderproducenter. En jury, bestående av extra kunniga inom smak, dryck, mat och äpplen blindtestar en stor mängd muster från mustaktörer landet över. Under testningen som pågick under två hela dagar, bedömer juryn muster från hela landet utifrån utseende, doft och smak.

- Vi ser Must-SM som ett positivt återkommande arrangemang. Vi tycker det är fantastiskt skoj att det finns ett sådant gediget intresse för att skapa must och välkomnar alla som vill vara med att stärka den svenska äppelnäringen, kommenterar Carl Levinsson, femte generationens ägare på Kiviks Musteri.

Kiviks Musteri, som tillverkat must ända sedan 1935 på samma plats på Österlen, har ett stort antal muster i sitt sortiment. I premiumsortimentet ”Våra Finaste” ingår en mängd cidrar och muster. Det är alltifrån muster gjorda på en specifik äppelsort, till flera sorter, klarfilterad must och ofiltrerad must. I Must-SM tävlar de olika musterna i olika klasser och det finns även en specifik klass för så kallad Kulturmust, där de ingående äpplena i musten måste vara av en sort som odlats i Sverige i över 50 år.

- På Kiviks Musteri värnar vi dels om de gamla äppelsorterna, men vi odlar också nya sorter för framtidens smaker och klimat. Vi ser helt enkelt en vikt i att det finns en mångfald bland svenska äpplen, förklarar Carl vidare.

Kiviks Musteri vann även i år förstaplats i klassen ”Klar äppelmust av flera sorters äpplen” med Björn Ranelids Paradismust.

Därtill knep Kiviks Musteri även två platser i klassen ”Bästa Kulturmust”. Där var det den sortrena Gravensteiner och musten Cox som består av äppelsorterna Cox och Cox Orange. De äldre äppelsorterna har ofta mer kraftig arom än de nyare sorterna, och lämpar sig därför extra bra att utveckla fylliga äppelmuster av. Juryns bedömning av Cox löd:

”(…) Briljant, ljust halmgul. Spännande doft av mogen frukt och mandel. Elegant syra som bär fruktighet och övriga aromer med lätt struktur. Både till måltiden och desserten. En must man gärna dricker!”

”Våra Finaste” muster från Kiviks Musteri finns att köpa i dess egna butiker i Kivik eller på Solnäs gård utanför Lund, men också i företagets webbshop HÄR.