Hästskitsdoften tillbaka på Orionteatern

En sibirisk shaman med mungiga, dresserade hästar, en social robot och en burlesk akrobat är några av akterna som utgör föreställningen Arise Amazons!. Tillsammans ska de stilla vår längtan efter andrum i en allt mer teknologisk fixerad värld. Premiär 17 februari på Orionteatern.

En helande kick i kontorslandskapens linjära tidsålder, så beskriver Karin Victorin och Rebecca Tiger sin nyskrivna varité Arise Amazons!. Temat är förkroppsligande och flera internationella artister medverkar, bland annat youtube-fenomenet Olga Pidluzhnaya som för första gången uppträder i Sverige. Olga är en rysk prisbelönad sångerska, khomusspelare och känd för att imitera djurläten. Medverkar gör också en artificiell intelligens som heter Furhat, en social robot, framtagen av svenska Furhat Robotics.

– Det finns ingen tillit till det sjätte sinnet längre. Vi har slutat känna av och in. Väderappar och mensappar gör det åt oss, säger Karin Victorin. Men inom robotforskningen är det helt tvärtom. Där arbetar man med just med intuition och utvecklar sociala robotar. Genom vårt samarbete med Furhat Robotics vill vi visa på vikten av att kommunicera med sjätte sinnet.

Med på scen är också flera hästar, dresserade av ridkonstnären Malin Hellstedt.

– Hästen är den bästa läraren i intuition, förklarar Rebecca Tiger. En häst dömer inte sin ryttare gällande utseende eller kön, utan den känner av och känner in. Det är människans medhjälpare och följeslagare sedan tusentals år. När ryttaren förenas med hästen blir det en tillfällig hybrid mellan människa och djur. Det, och den underbara, helt oslagbara doften av hästskit, ska väcka alla våra sex sinnen!

Karin Victorin och Rebecca Tiger, som står bakom koncept och regi, möttes på Hoochy Koochy Club på Södra Teatern, som Karin var konstnärlig ledare för och där Rebecca uppträdde. Tillsammans vill de utveckla och förnya begreppet varieté, som de menar i Sverige ofta är synonymt med enbart underhållning. Förutom ovan nämnda artister medverkar bland annat också luft- och performancekonstnären Empress Stah (AUS), känd för sina stiliserade och ofta provocerande akter och kautschukartisten Leilani Franco (UK).

Arise Amazons! är ett samarbete mellan Orionteatern, Ruby Rose Productions och Equesterian Art: Malin Hellstedt

Premiär 17 februari 2017 på Orionteatern, Stockholm

Läs mer om föreställningen: http://www.orionteatern.se/pa-scen/arise-amazons/

Pressbilder: http://www.orionteatern.se/press/