”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Vänsterpartiet rösta

”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Vänsterpartiet rösta

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)? Så här svarar Vänsterpartiet genom Maria Odheim Nielsen:

1: Handlingsprogram
Förslag: Ta fram och förankra ett tydligt och genomförbart handlingsprogram för kulturens roll och betydelse för kommunens utveckling - liksom kommunens ansvar för och stöd till kulturen och dess aktörer.

• Vänsterpartiet: JA: Insynen och yttrandemöjlighet för de partier som inte är representerade i Tillväxtutskottet är i dag lika med noll. Vi står med en känsla av att där gäller det omfång och mindre innehåll. Därför behövs nedanstående.

2: Organisation
Förslag: Inför en kultur- och bildningsnämnd med en kultur- och bildningsförvaltning som har ett samlat ansvar för kultur och utbildning - liksom ett övergripande ansvar för att övriga politikområden i kommunen (nämnder, förvaltningar och bolag) har ett kulturperspektiv i sina beslut.

• Vänsterpartiet: JA: En liten kommun behöver fler nämnder - inte färre. Fler ger en större spridning av åsikter och initiativ. Idag är det för många av samma personer som sitter i utskott och nämnder.

3: Kulturskolan
Förslag: Gör deltagande i kulturskolans verksamheter kostnadsfria för alla - både barn/ungdomar och vuxna i alla åldrar i hela kommunen.

• Vänsterpartiet: JA: Vänsterpartiet har länge haft kostnadsfri kulturskola för barn och unga i sitt program. De senare årens invandring har berikat oss med kulturer från många länder. Låt oss ta vara på det med att göra kulturskolan avgiftsfri för alla åldrar.

4: Kulturcollege
Förslag: Utveckla gymnasieskolan (med det estetiska programmet som bas) till ett kulturcollege med riksintag på motsvarande sätt som Lindeskolan idag är ett idrottscollege.

• Vänsterpartiet: JA: En sympatisk idé med tanke på att de estetiska programmen mer eller mindre har slopats. Men först måste vi ha ett blomstrande och glödande kulturliv som kan erbjuda elever och lärare en spelplan.

5: Folkbibliotek
Förslag: Utveckla folkbiblioteken som kulturella och gränsöverskridande demokratiska mötesplatser med personal som kan ge besökarna stöd i informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Vänsterpartiet: JA: Folkbiblioteken fungerar redan som mötesplatser. Låt oss höra personalens idéer och önskemål om utvecklingen av dessa.

6: Skolbibliotek
Förslag: Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek som ska användas i elevernas utbildning och utgöra ett stöd i deras lärande och utveckling genom informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Vänsterpartiet: NEJ: Utveckla folkbiblioteken istället så att de kan betjäna alla. Det är bra att de unga också blir vana vid att använda bibliotekens resurser.

7: Kultur- och föreningshus
Förslag: Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

• Vänsterpartiet: JA: Ett kulturhus står redan på Vänsterpartiets önskelista.

8: Samarbetsforum
Förslag: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

9: Lokaler
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

• Vänsterpartiet: JA: Problemet i dag är att det inte finns lämpliga lokaler i tätorten Lindesberg. Kanske ska ett föreningens hus ligga i en annan del av kommunen.

10: Tjänster
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

11: Ekonomi
Förslag: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

….................................................

Vänsterpartiet fick i senaste valet 689 röster (4,48 %) som gav 2 av kommunfullmäktiges 45 platser. I årets val har partiet dessa kandidater till kommunfullmäktige:

1. Ulf Axelsson, f.d. Metallarbetare, Lindesberg
  2. Gunilla Remnert, Egenföretagare, Frövi