Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 43)

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 43)

Bilden: Höstlovet bjuder på mycket kultur i Lindesberg - musikfest med Edo Bumbo (bilden) på lördag och deckarskola med Elsie Petrén på måndag. Läs mer längre ned i detta nyhetsbrev.

Dialogmöte öppnade för samverkan kring Kulturarv Bergslagen

Onsdagens dialogmöte om projektidé Kulturarv Bergslagen öppnade för bredare samverkan mellan kultur- och besöksnäringarna i Lindesbergs, Nora, Hällefors och Ljusnarsbergs kommuner. Syftet med att forma ett samarbetsprojekt är att utveckla och stärka Bergslagen som en attraktiv region för boenden, besökare och verksamheter - men också att genom gränsöverskridande samverkan och nytänkande bidra till regional utveckling och tillväxt. Ett 30-tal personer deltog i dialogmötet med Bengt Storbacka (Region Örebro län), Elinor Magnérus (Örebro läns museum), Håkan Ceder (Destination Bergslagen) och Kristina Öster (kulturchef Lindesbergs kommun).

OBS: Nytt datum för nästa dialogmöte: Nästa dialogmöte (om kulturella och kreativa näringar) som skulle ha hållits tisdag 15 november kommer att hållas vid senare tillfälle. Vi återkommer med nytt datum och inbjudan.

...............................................

Inför senaste dialogmötet publicerades dessa nyheter:

...............................................

Försäljning av kulturarv gör kvällens dialogmöte i Lindesberg extra aktuellt
Ikväll (onsdag 26 oktober) håller Nätverket Lindekultur dialogmöte om Kulturarv Bergslagen - en projektidé om vad Lindesberg kan bidra med för att stimulera och stödja utveckling av regional kultur. Ämnet kulturarv har blivit extra aktuellt sedan kommunstyrelsen sagt jag till en försäljning av kulturarvet Stripa gruvmiljö till en "privat intressent". Läs mer >>

Besök Linde AB om utvecklingsplanerna för Stripa gruvmiljö
Lindesbergs kommunala bolag Fastigheter i Linde AB och Besök Linde AB vill sälja Stripa gruvmiljö till en "intressent" som har för avsikt att utveckla byggnadsminnesmärket Stripa gruvmiljö och bedriva egen verksamhet på området. Men i väntan på att en eventuell försäljning är genomförd pågår utvecklingsplanerna för Stripa gruvmiljö som vanligt, meddelar Åsa Jönsson-Carlsson - VD i Besök Linde AB. Läs mer >>

...............................................

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 43):

Musikfest med Edo Bumbo på Lindesbergs stadsbibliotek
På lördag (29 oktober) blir det musikfest för barn och vuxna på Lindesbergs stadsbibliotek med musikern Edo Bumba (bilden) och hans band. Kl 11.00 blir det föreställning och kl 12.30 hålls en workshop. Fri entré. Läs mer >>

Kulturlov med deckarskola på Lindesbergs stadsbibliotek
Efterlängtat och välbehövligt. Höstlovet är snart här och Lindesbergs kommun erbjuder flera kulturaktiviteter för både stora och små - bland annat deckarskola med Elsie Petrén, höstpyssel och spökhistorier på Lindesbergs stadsbibliotek. Läs mer >>

Bergslagsspelen bjuder in till prova-på-aktiviteter under höstlovet
Bergslagsspelen - ett brett samarbetsprojekt med syfte att stärka amatörkulturen i norra Örebro län - bjuder under höstlovet in till prova-på-aktiviteter med bland annat workshop i stagefighting (teaterslagsmål) i Lindesberg. Läs mer >>

Två nominerade till Augustpriset gästar Bokens Dag i Lindesberg
Två av de författare som nominerats till Augustpriset gästar Bokens Dag i Lindesberg onsdag 30 november - två dagar efter att priset delas ut. Elisabeth Åsbrink har nominerats till Årets svenska fackbok för "1947". Ann-Helén Laestadius har nominerats till Årets svenska barn- och ungdomsbok för "Tio över ett". Läs mer >>

Kulturskoleutredningen föreslår: En inkluderande kulturskola på egen grund
I måndags (24 oktober) överlämnades Kulturskoleutredningens betänkande ”En inkluderande kulturskola på egen grund” (SOU 2016:69) till kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Utredningen föreslår ett antal statliga insatser för att göra den kommunala musik- och kulturskolan mer jämlik och tillgänglig. Läs mer >>

Paneldiskussion om Vad är Fellingsbro - idag och i framtiden?
I torsdags (27 oktober) arrangerade Föreläsningsföreningen i Fellingsbro en paneldiskussion på Folkhögskolan i Fellingsbro kring temat "Vad är Fellingsbro - idag - och i framtiden?" Läs mer >>

...............................................

Kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun:

• 29 Okt 11:00: Musikfest med Edo Bumbo: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 30 oktober: Sista chansen att anmäla sin medverkan på Vinterspår 4 - 5 februari 2017
  • 30 Okt 11:00: Vernissage för ny utställare på Galleri Vilan i Sällinge
  • 31 Okt 15:00: Deckarskola med Elsie Petrén: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 03 Nov 14:00: Workshop i stagefighting (teaterslagsmål): Kulturums aula
  • 03 Nov 17:00: Berättarstund för barn: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 04-06 Nov: HillCon 2016: Hillstreet 1 på Kullgatan i Lindesberg
  • 05 Nov 10:00: Slöjdmässa: Lindesberg Arena.
  • 06 Nov 11:00: Höstmarknad i Nyberget
  • 07 Nov 09:00: Bokcafé på Fellingsbro bibliotek
  • 08 Nov 12:00: Lunchvisning av konst: Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek
  • 08 Nov 18:30: Linde Bergslags Släktforskarförening: Föreläsning
  • 10 Nov 13:00: Öppet hus i Olofsborg: Fellingsbro
  • 10 Nov 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte
  • 10 Nov 19:00: Lindesbergs Filmstudio: JAG DÖDADE MIN MAMMA
  • 11-13 Nov: Martin Luther-helg: Lindesbergs kyrka och församlingshem
  • 12 Nov 11:00: Berättarstund för barn: Lindesbergs stadsbibliotek

Läs mer i hela vår evenemangskalender >>

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

...............................................

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

• Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se
  • Följ Nätverket Lindekultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ Nätverket Lindekultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Gilla oss på Facebook >>

...............................................

Vill du sprida nyheter och inbjudningar i vår nyhetskanel:

• För publicering av nyheter och evenemang - skicka underlag till info@lindekultur.se
  • Redaktör för Nätverket Lindekultur: Sven Carlsson :: 070-544 62 32

...............................................

Vi stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>