Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 1-2)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 1-2)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen: Läs veckans kulturnyheter 21 december-8 januari i sammandrag ● Den mest kompletta evenemangskalendern: Se aktuella kulturevenemang 10-19 januari. Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).

..................................................................................

● LindeKultur erbjuder alla kulturaktörer och kulturverksamheter i Lindesbergs kommun (”med omnejd”) att kostnadsfritt få informera och marknadsföra sig själva och sina evenemang - dels som nyheter, dels i vår evenemangskalender. Skicka underlag till redaktionen (info@lindekultur.se).

Lars Aggers ”Livets schack” har hittat hem till Lindesberg - efter 27 år

Jan 09, 2020 08:00 CET

Efter 27 år och många ”schackdrag” har Lars Aggers träskulptur ”Livets schack” hittat hem och fått sin slutliga placering i det nya hälso- och boendecentret Bergsparken i Lindesberg. ”Min skulptur passar verkligen bra i denna byggnad där det mesta är i trä - därför överträffar placeringen mina förväntningar", sade Lars Agger när nybygget invigdes 3 januari.

Lindesbergs Rotaryklubb i ”musikhjälp” till Lettland

Jan 08, 2020 08:00 CET

Tio pianon till skolor och en violin till en elvaårig talangfull violinist i Jekabpils i Lettland för totalt 40.000 kronor. Det är vad ett antal Rotary-klubbar i Sverige, Lettland och USA - under ledning av Lindesbergs Rotaryklubb - bidrar med i ett gemensamt globalt stödprojekt.

Vinterspår: 136 utställare på 40 platser i hela Lindesbergs kommun

Jan 07, 2020 17:18 CET

”Äntligen kan vi presentera årets upplaga av Vinterspår - 136 utställare på 40 platser från Ramsberg i norr till Orrkilen i söder”, skriver Lindesbergs kommun i ett pressmeddelande. ”Kom och upplev Vinterspår 1-2 februari kl10-16 i hela Lindesbergs kommun. Lördag 18 januari kl 12 är det vernissage på Försmaksutställningen där deltagarnas verk visas.

Vinterspår: House Concert med Kapell Malén på Willboda

Jan 07, 2020 15:17 CET

Lördagen 1 februari deltar Willboda gård i Spannarboda med två arrangemang under Vinterspår 2020. Kl 10:00-15:00 ställer konstnären William Rozenek ut sina tuschteckningar för första gången. Kl 15:00-16:00 spelar Kapell Malén i biblioteket.

Lindesbergs Filmstudio inleder med ”Bortom det synliga” – filmen om Hilma af Klint

Jan 07, 2020 08:00 CET

Tisdag 14 januari kl 19.00 inleder Lindesbergs Filmstudio vårterminen med ”Bortom det synliga” – en dokumentärfilm från 2019 om Hilma af Klint (bilden) i regi av tyska Halina Dyrschka. Vårterminen 2020 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor och ungdom 150 kronor.

Sparbanksstiftelsen bidrar till ett levande Bergslagen

Jan 06, 2020 08:00 CET

Bergslagens Sparbank och bankens ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Bergslagen har under 2019 delat ut 5,7 miljoner kronor till kulturevenemang, föreningar, projekt, bygdegårdar med mera i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors kommuner.

Dags för årets första Met-opera på bio i Lindesberg

Jan 04, 2020 08:00 CET

God fortsättning på det nya kultur-året. Lördag 11 januari kl 19:00 visas ”Wozzeck” - årets första opera på Lindesbergs Bio i direktsändning från Metropolitan Opera i New York. Svenske Peter Mattei gör sin rolldebut som Wozzeck i Alban Bergs operamästerverk om samhällets onda krafter.

Wedevåg Hembygdsförening: Program 2020

Dec 29, 2019 08:00 CET

Wedevåg Hembygdsförening inleder programåret 2020 traditionsenligt med julgransplundring i Vedevågs Teater måndag 6 januari kl 15:00. Valborgsmässofirande på Lillön, vårfest vid Sommaro, nationaldagsfirande vid teatern och midsommarfirande vid herrgården är andra programpunkter 2020.

Bergsparken i Lindesberg klart för invigning

Dec 22, 2019 08:00 CET

Fredag 3 januari invigs Bergsparken i Lindesberg med öppet hus då bland annat konstnärerna Monika Gora och Lars Agger finns på plats och visar sina konstverk i den nya byggnaden som rymmer både bostäder och vårdcentral. Samtidigt invigs en permanent utställningen om Bergbolagen som presenteras av Greger Nilsson.

Frövifors och Stripa värdplatser i internationellt konstprojekt

Dec 21, 2019 08:00 CET

Frövifors Pappersbruksmuseum och Stripa Gruvmiljö är två av de fem värdplatser som utsetts i Artist In Residenceprogram (AiR) i Örebro län 2020 - ett nytt residensprogram med inriktning på konst i det offentliga rummet. Totalt kommer fem konstnärer att få möjlighet att delta. Konstnärerna kommer att sökas genom Open Call som nu öppnats och utses av en jurygrupp.

Oubaida Mualem ställer ut igen på Liljevalchs vårsalong

Okt 28, 2019 08:00 CET

Oubaida Mualem (Lindesberg) - som ställde ut två intarsia-verk på Liljevalchs vårsalong 2019 - är en av fem konstnärer i Örebro län som får ställa ut på Liljevalchs vårsalong 2020 som öppnas 10 januari och pågår till och med 22 mars. Läs mer om Vårsalongen >>

LindeDagen 13 maj: Nu över 50 utställare anmälda

LindeDagen 2020 arrangeras som tidigare efter Strandpromenaden i sjöstaden Lindesberg där utställare kommer att presentera sina verksamheter under trivsamma former. Nu är 51 utställare anmälda! Se vilka utställare som är anmälda - och se vilka utställarplatser som är lediga att boka >>

Lindesbergs Bio: 2.300 besökare under helgerna

Mellan 25 december och 6 januari hade Lindesbergs Bio 2.300 besökare - en ökning med 44 procent jämfört med samma period förra året. Totalt hade biografen 12.272 besökare under 2019, och man uppnådde därmed sitt mål på 12.000 besökare. Målet för 2020 är 13.000 besökare. Läs mer >>

Lindesbergs kommun söker kommunikatör

Lindesbergs kommun söker kommunikatör till kanslienheten som är en central stödfunktion som arbetar med att ge stöd och service till politiska företrädare, medborgare och chefer i organisationen. Läs annonsen >>

● LindeKultur erbjuder alla kulturintresserade att följa kulturpolitiska ärenden på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Källor som används är kallelser till och protokoll från berörda sammanträden i Lindesbergs kommun och Region Örebro Län.

Lindesbergs kommun: Barn- och utbildningsnämnden

Måndag 13 januari har barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun årets första sammanträde. På dagordningen står bland annat: Avgifter inom Kulturskolan Garnalia; Lindeskolans utbud höstterminen 2020 med förslag om lägga ned inriktningen medier, information och kommunikation inom Samhällsvetenskapliga programmet. Läs mer i kallelsen till sammanträdet >>

Lindesbergs kommun: Tillväxtutskottet

Tisdag 14 januari har tillväxtutskottet (ett utskott till kommunstyrelsen) i Lindesbergs kommun årets första sammanträde. Tillväxtutskottet har det politiska ansvaret för tillväxtförvaltningen där bland annat kulturenheten ingår. Kallelse med dagordning kommer att publiceras på kommunens hemsida >>

● LindeKultur erbjuder alla kulturaktörer, kulturverksamheter och kulturintresserade att få publicera debattartiklar av vikt och värde, direkt eller indirekt, för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Skicka ditt debattinlägg (i valfritt digitalt format) till redaktionen (info@lindekultur.se).

Monica Lehn Domnick: ”Min text nr 141 sedan 2005 på de s k Runstenen, central plats, Lindesberg. Region Örebro planerar att dra in ett stort antal busslinjer, vilket kommer att drabba många resenärer/pendlare i norra länsdelen”.

● Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

11 Jan15:00: Stråssa: Julgransplundring: Navet, Stråssa

11 Jan19:00: Opera på bio: Wozzeck: Folkets Hus Bio, Lindesberg

12 Jan12:00: Lindesbergs församlingshem: Julgransplundring
12 Jan14:00: Gusselby: Julgransplundring: GHF-lokalen, Gusselby
12 Jan15:00: Resta Bygdegård: Julgransplundring
14 Jan19:00: Lindesbergs Filmstudio: Bortom det synliga: Folkets Hus Bio, Lindesberg
15 Jan19:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Extra föreningsmöte och skolsånger: Lindesbergs stadsbibliotek
16 Jan16:30: Kulturskolan Garnalia: Musiklek

18 Jan12:00: Vinterspår: Försmaksutställning: Lindesbergs Stadsbibliotek

Kommande filmer på Lindesbergs Bio (f.d. Folkets Hus Bio)

Utställningar:

• Miniatyrstaden Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg i Blombergska gården (Kungsgatan 48). OBS: Nya öppettider på prov november-december 2019: Onsdagar jämna veckor 15-17.: Fredagar 14-17.: Nytt: Lördagar 11-14. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>
  • Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun - se upplevlindesberg.se >>

● LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

LindeKultur - en nyhetskanal med tre redaktionella uppdrag

Jan 05, 2020 08:00 CET

LindeKultur är en nyhetskanal med tre huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att följa upp kulturpolitiska frågor av vikt för kulturlivet i Lindesberg; ● Debatt & Dialog - för att erbjuda ett forum för lokal debatt om hur kulturlivet i Lindesberg kan och bör utvecklas.

LindeKultur fortsätter öka som kulturlivets nyhetskanal i Lindesberg

Jan 03, 2020 08:00 CET

LindeKultur fortsätter att öka som kulturlivets nyhetskanal i Lindesbergs kommun. Under 2019 hade nyhetskanalen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) 240.552 sidvisningar totalt - en ökning med 39.627 sidvisningar (+20 procent) jämfört med 2018.

Vill DU att ännu fler ska få veta mer om kulturlivet i Lindesberg?

LindeKultur drivs helt ideellt utan ekonomiska möjligheter att marknadsföra denna nyhets- och informationskanal - därför: Sprid gärna kännedom om LindeKultur genom att vidarebefordra och/eller dela detta nyhetsbrev i era nätverk. Och/eller genom att ladda ned, skriva ut och anslå denna affisch på lämpliga ställen - klicka här för att komma till affischen >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se