Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 18)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 18)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Två skolor i Lindesberg får nytt gemensamt skolbibliotek med personal

Ett nytt skolbibliotek för två skolor tar nu form i Lindesberg i en av kommunens största skolinvesteringar någonsin. Biblioteket blir gemensamt för två skolor - nybyggda Lindbacka (åk 7-9 och särskola) och tillbyggda Brotorp (åk F-6). Och förhoppningarna är stora på att det nya skolbiblioteket ska bli en pedagogisk tillgång för eleverna - totalt 1.100 i de båda skolorna. Läs mer på lindekultur.se >>

Vad tycker politikerna om skolbiblioteken i Lindesbergs kommun?

Skollagen innehåller krav på skolbibliotek till alla elever - men tolkningsmöjligheter för alternativa skolbibliotekslösningar ökar skillnaderna mellan olika skolor. Därför behövs handlingskraft för att stärka skolbiblioteken som pedagogisk resurs. Vad tycker politikerna i Lindesbergs kommun om detta? Läs mer på lindekultur.se >>

Tidigare publicerat i vår artikelserie om skolbibliotek som pedagogisk resurs:

1: Ny reviderad biblioteksplan på gång i Lindesbergs kommun >>

2: "Glöm inte skolbiblioteken i Lindesbergs nya biblioteksplan" >>

3: Så vill Skolinspektionen att ett skolbibliotek ska fungera >>

4: Årets skolbibliotek - en utmärkelse som visar de bästa exemplen >>

5: Lindeskolans bibliotek i Lindesberg - en pedagogisk resurs för både elever och lärare >>

Skolor i Lindesberg får Skapande skola-bidrag

Kulturrådet har fördelat drygt 196 miljoner kronor för kulturinsatser i landets grundskolor för nästa läsår. 367 kommunala, fristående och statliga skolor delar i år på bidraget Skapande skola - däribland Lindesbergs kommunala skolor som får 304.150 kr, Pilkrogs friskola som får 48.000 kr och Löa friskola som får 38.203 kr. Läs mer på lindekultur.se >>

Krisstöd och krisstipendier beviljade till kulturaktörer i Lindesberg

Kulturrådet har beviljat krisstöd för inställda och uppskjutna evenemang till 285 kulturaktörer - däribland Stiftelsen Frövifors Papersbruksmuseum. Konstnärsnämnden har beviljat krisstipendier till 6.278 konstnärer - däribland Gunilla Dovsten, Nick Furderer, Oubiada Mualem och Jens Erlandsson. Läs mer på lindekultur.se >>

Nytt regionalt Corona-stöd till professionella kulturskapare

Örebro läns kulturliv får en miljon kronor i ekonomiskt stöd för att möta de svårigheter som coronapandemin fört med sig. Det blir ett stödpaket riktat till dem som arbetar med professionell kultur i länet och som inte ingår i den så kallade samverkansmodellen. Ett särskilt område som kulturnämnden anser behöver stöd är den digitala utvecklingen inom länets kulturliv. Läs mer på lindekultur.se >>

Kläder blir konst när Kim Corein ställer ut i Nora

Kläder blir konst när klädskaparen Kim Corein (Storå) ställer ut sina unika färgsprakande kreationer på Björk Kafé & Skafferi i Nora. Kim Corein designar och syr kläder av second hand-tyger i sin ateljé och säljer sina kläder via webbshopen Ninaballerina. Läs mer på lindekultur.se >>

Hörlursvandring om framtiden i Lindesberg

Lindesbergs Riksteaterförening arrangerar söndag 9 maj kl 14.00 den GPS-programmerade ljudpromenaden Kartan över oss. Det är en vandring genom det inre landskap som uppstår när vi försöker tänka på framtiden. Läs mer på lindekultur.se >>

Industrilandskap Bergslagen letar mineraler till utställning i Örebro

Föreningen Industrilandskap i Bergslagen - en förening för bevarande av industriminnen i Bergslagen - letar mineraler vid Ingelsgruvorna i Vasselhyttan till sommarens utställning "Boom i Bergslagen" på Örebro slott. Samtidigt röjer föreningen sly för att göra Kronohyttan i Guldsmedshyttan mer tillgänglig för besökare. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs arkitekturpolicy tas fram i dialog med "olika intressegrupper"

Utskottet för stöd och strategi föreslår kommunstyrelsen besluta att Lindesbergs arkitekturpolicy tas fram i bred dialog med förtroendevalda samt olika intressegrupper i kommunen under verksamhetsår 2021–2022. "Ambitionen är att få en bred förankring så att vi politiker känner att 'detta står vi för tillsammans'", förklarar Bengt Storbacka (S) - ordförande i kommunstyrelsen och utskottet för stöd och strategi. Läs mer på lindekultur.se >>

...................................................................................

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Eva B Magnusson är Månadens författare i Örebro län

Eva B Magnusson från poesistaden Lindesberg är Månadens författare i Örebro län. Månadens författare vill synliggöra skrivande personer och förhoppningsvis inspirera många fler i länet att både läsa och skriva. Det handlar om 12 kommuner – 12 författarskap. Folkbiblioteken i länet har nominerat författare med koppling till den egna kommunen och en referensgrupp har sedan gjort det slutgiltiga urvalet. Läs mer om Eva B Magnusson som Månadens författare >>

Spektakelteatern spelar komedi i Lindesberg

Bergslagens Spektakelteatern är på gång igen! Nu med en komedi skriven av ingen mindre än Fredrik Cederborgh - den sorglöse brukspatronen och Lindesbergs-kändisen i början på 1800-talet. Titeln är RIDDARE-KANDIDATEN och den kommer att spelas LIVE (om inte restriktionerna sätter stopp) med premiär 29 juni utanför Dalkarlshyttans Brukskontor. Biljettsläpp 27 maj på Facebook och på www.spektakelteatern.se.

Lotta Persdotter Andersson ställer ut i Örebro

Lördag 8 maj öppnar utställningen Fortuna på Konstfrämjandet Bergslagen i Örebro. Det är en utställning med fem konstnärer i tre generationer - däribland Lotta Persdotter Andersson (Lindesberg) som deltar med målningar och hennes dotter Ellinor Ljungkvist (Nora) som deltar med en videoinstallation. De konstformer som presenteras är akryl- och oljemåleri, skulptur och videokonst utifrån traditionella tekniker tillsammans med nyskapande performanskonst. Utställningen är öppen 8-29 maj tisdag-lördag kl 12-16. Läs mer i nyhetsbrev från Konstfrämjandet Bergslagen >>

Stefan Jansson gästar Kalle i Snedtänkt igen

Stefan Jansson (Lindesberg) plockar upp trådarna som dinglar i luften sedan sist i senaste avsnittet av Snedtänkt med Kalle Lind - Om revyns rader 2. Gerhard, Bernhard, Ramel och Dorsin virvlar förbi. Snoddas hånas, gammeldans föds, sexologer rabblas och formuleringar i kuplettrader som ingen citerat på decennier förklaras. Lyssna på programmet >>

Opera på Skäret ställer in även i år

Tyvärr – det går inte. Det blir ingen Turandot i år heller, meddelar Opera på Skäret: "Publikfrågan är ännu inte löst, men hade vi bara fått repetera hade vi kunnat vänta ett tag till på det beskedet. Kör och orkester har fortfarande ingen möjlighet att repetera på grund av restriktioner, och därmed tvingas vi ställa in Turandot för andra gången."

Nya utställare på Galleri Astley i Uttersberg

Söndag 9 maj öppnar Galleri Astley i Uttersberg en ny utställning "Between Earth and Skies" med verk av Anne-Lie Larsson Ljung och Bo Ljung. Utställningen pågår till och med 6 juni. Läs mer på galleriastely.com >>

Nyhetsbrev 3/2021 från Kultur och ideell sektor

I senaste nyhetsbrevet från Region Örebro läns kulturverksamhet kan man bland annat läsa om Nytt miljonstöd till professionell kultur i länet; Föreställningar inom Scenkonst utanför tätort 2021-2022; Danskommuner – ny satsning för att stärka dansen; Kulturkollo för barn i årskurs 1–6. Läs hela nyhetsbrevet >>

Nya stöd att söka hos Region Örebro län våren 2021

Två nya regionala stödformer finns att söka från och med våren 2021:
Främjandestöd bild och form:
Från och med våren 2021 kan du söka stöd för utveckling av egen konstproduktion, stöd i genomförande av konstutställning, arrangemang eller för egen utveckling. Läs mer och ansök om främjandestöd bild och form >>
Främjandestöd litteratur/litteraturstipendium:
Från och med våren 2021 kan du som är blivande eller etablerad författare i Örebro län söka ett litteraturstipendium. Sök stipendiet för att utveckla ditt författarskap, till exempel genom sammanhängande skrivtid. Läs mer och ansök om litteraturstipendium >>

Nominera till regionens kulturstipendium

Varje år delar Region Örebro län ut stipendium till yrkesverksamma kulturaktörer som genom sin kulturella gärning har anknytning till Örebro län. Stipendiet har som syfte att bidra till fortsatt utveckling av kultur i hela länet inom områdena bild och form, dans, film, litteratur, musik, slöjd och teater. Kulturstipendium tilldelas personer eller grupper mitt uppe i sin kulturella gärning och är en uppmuntran till fortsatt utövande. Totalt fördelas 30.000 kronor per år till en eller flera kulturstipendiater. Ansökningsperioden öppnar i maj och sista ansökningsdag är 30 juni. Ansök eller nominera till kulturstipendium >>

Nyhetsbrev från Örebro läns museum maj 2021

Sommaren närmar sig och förberedelserna är i full gång för en späckad säsong på länsmuseet, skriver Örebro läns museum i sitt senaste nyhetsbrev som innehåller: Film om Hyttbyggartid; Järleärendet - domslutet om rivningen av dammen kan komma att överklagas; Karl Axel Pehrson 100 år - på logen på Siggebohyttan kommer en vepautställning som handlar om hans konstnärskap att visas under sommaren. I samband med det kommer också konstkurser för barn och vuxna att erbjudas. Läs hela nyhetsbrevet >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

9 maj:
Lindesbergs Riksteaterförening: Kartan över oss - en hörlursvandring >>

18 maj:
Internationella mInternationella museidagen firas med aktiviteter runt om i Lindesbergs kommun >>

20 maj: Digital församlingsafton: Shelagh Green: Vikten att komma hem >>

24 maj: Lindesbergs Filmstudio: Digitalt årsmöte >>

Bibliotek: Öppettider på biblioteket i Lindesberg: måndag 9-15; tisdag 12-19; onsdag stängt; torsdag 12-19; fredag 9-18; lördag 10-14; söndag stängt. Senare tillkommer meröppet 7-22 varje dag då biblioteket har möjlighet att ha den tjänsten igen. Biblioteken i Fellingsbro, Frövi och Storå är öppna enbart en dag per vecka. Läs mer på bergslagsbibblan.se >>

Utställningar

Lindesbergs Hembygdsförenings miniatyrstad: Guidade visningar i föreningslokalen i Blombergska gården på lördagar - men bara för fem privatpersoner i taget. Boka tid för egen visning genom 0703306549 (Cicki Eriksson) eller skicka mail till lindefh@telia.com.

Vinter på 1920-talet i skyltfönster: Lindesbergs Hembygdsförening visar hur det såg ut i Lindesberg för 100 år sedan i skyltfönstren på Blombergska gården, Kungsgatan 48, Lindesberg. Just nu visas vinter på 1920-talet - därefter kommer föreningen att följa de fyra årstiderna och ändra innehållet under året. Det blir något att se fram emot, meddelar Lindesbergs Hembygdsförenin

Se gamla bilder från Lindesberg på corona-säkra sätt: Lindesbergs stadsbibliotek erbjuder nu nya corona-säkra sätt att se gamla bilder från Lindesbergs kulturhistoriska arkiv - dels som bildspel på bildskärm i bibliotekets fönster ut mot Kungsgatan, dels som bildserier på kulturenhetens instagram-sida. Därmed behöver du inte gå in i biblioteket för att se dessa intressanta bilder. Läs mer på lindekultur.se >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se