Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 4)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 4)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Pandemin slog hårt mot alla biografer - men framtidstro på Lindesbergs Bio

Lindesbergs Bio hade 8.762 biobesökare under 2023 - en liten ökning jämfört med 2022 (8.673 biobesökare) men långt från rekordåret 2018 (13.723 biobesökare). "Efter pandemin har inget varit sig likt - det har varit svårt att få tillbaka publiken för alla biografer men vi tror på en framtid för vår biograf", förklarar Sharon Almström - verksamhetschef för Lindesbergs Bio som drivs av kommunala bolaget Besök Linde AB. Läs mer på lindekultur.se >>

Missa inte möjligheten att se de senaste filmerna på Lindesbergs Bio

I fredags (19 januari) visades den nya versionen av den älskade klassikern Purpurfärgen på Lindesbergs Bio - samma dag som filmen hade svensk biopremiär. Och fler aktuella premiärfilmer kommer att visas på Lindesbergs Bio de kommande veckorna - däribland Stockholm Bloodbath, Poor Things och The Old Oak. Läs mer på lindekultur.se >>

Nu över 500 namnunderskrifter: Klicka här för att komma till webbformuläret Rädda biografen i Lindesberg >> OBS: Du som redan skrivit under uppropet behöver INTE göra det igen!

Fem miljoner mindre än önskat i statligt kulturstöd till Örebro län

Kulturrådets styrelse har nu fördelat totalt cirka 1,6 miljarder kronor till regionerna enligt kultursamverkansmodellen. Region Örebro län hade ansökt om ca 54 miljoner kronor men beviljas endast ca 49 miljoner kronor. Det är en ökning med 734.000 kronor (1,5 procent) jämfört med bidraget 2023 - men drygt fem miljoner kronor mindre än önskat för 2024. Läs mer på lindekultur.se >>

Beslut om föreningshuset Sandströms i Lindesberg skjuts upp - igen

Tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun skjuter upp beslut i frågan om Sandströms ska rivas eller rustas som föreningslokal - en fråga som väntat på ett avgörande sedan 2020. Ärendet bordläggs i väntan på kommunens övergripande handlingsplan för en budget i balans som kommer att presenteras för kommunstyrelsen i mars. Läs mer på lindekultur.se >>