Oliver Lundberg, Anders Walls landsbygdsstipendiat 2023, drog sommaren 2018 tillsammans med sin syster Emelie igång projektet som senare resulterade i företaget Gotlandschips. Foto: Martin Fuxin

2023-10-20 Påminnelse att nominera unga entreprenörer och nyskapare till Anders Walls Landsbygdsstipendium, 200 000 kr!

Anders Walls Landsbygdsstipendium, 200 000 kronor, syftar till att stimulera och uppmuntra unga entreprenörer på landsbygden, som genom ny­skapande produkter eller tjänster bidrar till lands­bygdens utveckling. Välkommen med nomineringar för 2024 års stipendium senast den 20 oktober 2023!

Unga entreprenörer, 20–35 år, gärna med bas i jord eller skog, exempelvis inom livsmedel, miljö, energi, teknik, som har gjort insatser för utveckling av näringslivet på landsbygden kan nomineras till priset. Verksamheten ska kännetecknas av uthållighet, innovation, ekonomisk stabilitet och skapande av arbetstillfällen.

Nomineringarna skickas till:

aw.landsbygdsstipendium@ksla.se eller Anders Walls Stipendiekommitté, Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, Box 6806, 113 86 Stockholm

Stipendiet är avsett för kompetensutveckling. Stipendiaten får också tillgång till ett brett och aktivt nätverk, Wallumni, bestående av tidigare Anders Wall-stipendiater inom entreprenörskap, forskning, landsbygdsutveckling och kultur. Det delas ut vid Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens högtidssammankomst den 28 januari 2024.

Kontakta gärna Keiko Blesserholt, keiko.blesserholt@ksla.se, 08-5454 7713, för mer information. Såväl KSLA:s ledamöter som andra kan nominera kandidater. (Observera att man inte kan nominera sig själv.)