KSLA har ett nytt presespar: Inger Andersson, preses, och Jan Stenlid, vice preses.

KSLA har valt ny preses och ny vice preses

KSLA:s ledamöter valde vid akademisammankomsten den 14 december 2023 f d generaldirektör Inger Andersson, Stockholm, till preses och professor, fil.dr Jan Stenlid, Uppsala, till vice preses för akademien under perioden 2024–2027.

Enligt akademiens stadgar ska Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien utse preses och vice preses för en tid om fyra år och de valda får inte inneha positionen mer än en period. Sittande preses Jan Fryk och sittande vice preses Lena Ingvarsson har nu fullgjort sin tid i dessa befattningar och det nya presesparet tog över för kommande mandatperiod vid akademiens högtidssammankomst den 28 januari 2024.

Enligt stadgarna ska också valet av preses ska gillas och stadfästas av H. M. Konungen, vilket är gjort.

Inger Andersson är förutvarande generaldirektör vid Livsmedelsverket och tog sin civilingenjörsexamen med inriktning på kemi år 1973.

Inger Andersson har under större delen av sitt yrkesverksamma liv arbetat inom livsmedelssektorn. Förutom att ha varit generaldirektör för Livsmedelsverket under nio år har hon varit teknisk direktör på Vin & Sprit Group AB med ledningsansvar för investeringsprojekt, kvalitet och miljö med mera. Inom Arla har hon haft ett flertal chefsuppdrag såväl före som efter fusionen med MD Foods, exempelvis produktionsdirektör hos Arla Foods AB under ett par år och före dess teknisk direktör på Arlas huvudkontor, vd för Arla Forskning & Utveckling AB med mera.

Under ett år var Inger Andersson t f generaldirektör och myndighetschef för Läkemedelsverket.

Inger Andersson är ledamot i Kungl. Ingenjörsakademiens avdelning för Bioteknik och livsmedel, där hon även varit ordförande.

Hon har varit såväl styrelseordförande som vice styrelseordförande för Sveriges lantbruksuniversitet. Vidare har hon varit ordförande i styrelsen för Högskolan Gotland (numera en del av Uppsala universitet), för MistraBiotechs forskningsprogram inom bioteknik och för S:t Eriks universitetsögonsjukhus.

Inger Andersson har också varit ledamot i Statens Veterinärmedicinska Anstalts insynsråd och ordförande i Formas nationella kommitté för det 10-åriga livsmedelsforskningsprogrammet.

Hon har haft flera regeringsuppdrag, som ansvarig utredare för den statliga offentliga utredningen angående djursjukdata, som regeringens nomineringsperson för ledamöter till Lunds universitets-styrelse och även för Blekinge Högskolas styrelse.

Inger Andersson är mycket engagerad i KSLA:s arbete. Hon har suttit i Jordbruksavdelningens arbetsutskott sedan 2019 och är dess vice ordförande sedan 2022. Tidigare var hon ordförande i akademiens Kommitté för livsmedelskedjans mervärde och konkurrenskraft.

Jan Stenlid är fil.dr och var professor i Skogsträdens patologi 1995–2022.

Jan Stenlids forskning har främst handlat om infektionsbiologi för växtpatogener, men även om populationsbiologi och -genetik, liksom mer praktiskt inriktad skogspatologi. Han har publicerat 327 vetenskapliga artiklar.

Jan Stenlid har haft en lång rad uppdrag av officiellt slag; hos Skogsstyrelsens som medlem i Centrala skogskyddskommittén, i styrgruppen för ”Multiskadad skog” och i styrgruppen för ”Stoppa borrarna”.

Han ingick i KOF-utvärderingsgruppen vid Uppsala universitet 2011 liksom i rekryteringsgruppen för bitr. lektorer vid Uppsala universitet. Han var medlem i den nationella referensgruppen SciLifeLab och i Formas/SJFR:s utvärderingsgrupp ”Växter”, samt i en referensgrupp för biologisk bekämpning vid Kemikalieinspektionen med mera.

Hos SLU har han varit prodekanus för forskning och forskarutbildning vid naturresursfakulteten, medlem i lärarförslagnämnden liksom ledamot av fakultetsnämnden vid skogsfakulteten. Han har varit vice ordförande för SLU:s Växtskyddsplattform och har haft huvudansvaret för flera olika kurser. Han har undervisat främst vid SLU men även vid Uppsala och Stockholms universitet. Han har varit huvudhandledare för 28 doktorander och även varit opponent. Han är en flitigt anlitad föreläsare vid internationella vetenskapliga konferenser.

Bland hans internationella uppdrag märks medlemskap i redaktionskommittén för flera vetenskapliga tidskrifter med skoglig inriktning och insatser som referee i flera tidskrifter. Han har varit ordförande för ett Working Party inom IUFRO, för Nordic Forest Pathologists och för en vetenskapligt rådgivande nämnd inom ett kanadensiskt forskningsprogram. Han har ingått i en extern utvärderingsgrupp för det franska forskningsinstitutet INRA, och i en rådgivande nämnd inom det brittiska rådet för bioteknik och biologisk vetenskaplig forskning, med flera vetenskapliga sammanslutningar.

Inom KSLA har han bland annat varit ordförande för akademiens Kommitté för skogsskador.

Akademiens sekreterare och vd Peter Normark
Tel 08-54 54 77 02, 072-141 80 54