KAK tillstyrker förslag om skärpta straff för rattfylleri

KAK tillstyrker förslag om skärpta straff för rattfylleri

KAK har lämnat synpunkter på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott. Trafiksäkerheten är ett prioriterat område för klubben och därför tillstyrker vi förslagen om tydligare påföljder vid upprepade förseelser.

- Det behövs bättre trafikutbildning redan i skolan, inte minst kring riskbeteenden. Dessutom behövs fler poliser på vägarna som kan se till att lagar och regler efterlevs. Det aktuella förslaget till ny lagstiftning pekar i rätt riktning. Inte minst sänder det en viktig signal om allvaret i dessa brott som utsätter andra människor och förövaren själv för livsfara, understryker Anders Ydstedt.

Ta del av hela remissvaret här.