Läromedlets dag är en temadag instiftad av den medlemsdrivna intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.

Läromedlets dag firas den 8 november

Den 8 november firas Läromedlets dag för andra gången någonsin. Syftet med dagen är att lyfta läromedlets betydelse och belysa olikvärdigheten i svensk skola.

– Vi vill att fler ska få upp ögonen för den situation som råder i svensk skola, där elever och lärare ofta står helt utan läromedel. Vi ser fram emot att hylla läromedel tillsammans hela dagen den 8 november, säger Frida Engman, förbundsdirektör på Läromedelsförfattarna.

Dagen har historisk betydelse

Att Läromedlets dag infaller den 8 november är ingen slump. Det är det datum som Selma Lagerlöfs karaktär Nils Holgersson avslutar sin resa i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Boken, som skrevs som en lärobok, är en av de mest lästa svenska böckerna någonsin.

– Genom att fira Läromedlets dag just den 8 november blir vi påminda om det författarskap som finns bakom varje läromedel. Det är pedagogiska verk skapade för att väcka läsglädje och kunskapstörst hos barn och unga, skrivna av pedagoger som brinner för att förmedla kunskap till framtidens generation, säger Embla Jernstig, kommunikatör och projektledare för Läromedlets dag.

Uppmanar politiker att agera

I Tidöavtalet framgår det att regeringen ska jobba för en mer likvärdig tillgång till läromedel, med målet en lärobok per elev och ämne. Läromedelsförfattarna hoppas att dagen blir en påminnelse även till politikerna.

– Den nya regeringen måste ta sitt ansvar och se till att alla elever får tillgång till läromedel. Det är brådskande, eftersom läromedelssituationen är ohållbar för både lärare och elever, säger Frida Engman.

Visste du att…?

• 9 av 10 högstadie- och gymnasieelever anser att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan.
  • 95 % av de som har barn i skolan anser att läromedel är ganska, eller mycket, viktigt för att tillgodose barns utveckling i skolan.
  • 8 av 10 kommunpolitiker tycker att alla elevers rätt till läromedel ska skrivas in i skollagen.
  • 86 % av Sveriges lärare kan inte köpa in alla läromedel de behöver.
  • Sverige är det land i Norden som lägger minst pengar på läromedel.

Källa: www.rattentilllaromedel.se