Välgörenhetsprojekt: Världens dyraste lakrits

I samband med Lakritsfestivalen 2017, den 1-2 april på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm, lanserar Haupt Lakrits ”Världens dyraste lakrits”. Lakritsen tillverkas i endast 1 kg fördelat på 10 stycken förpackningar och innehåller bland annat vit tryffel (Tuber magnatum Pico) som anses vara en av världens mest exklusiva och dyrbara råvaror. Varje enskild förpackning är designad och handmålad av Cecilia Haupt, målare och grafiker, bosatt i Stockholm.

”Vi arbetar dagligen med att söka efter dom främsta råvaruleverantörerna inom konfektyr och kom för en tid sedan i kontakt med en italiensk leverantör av frystorkad tryffelsvamp. Bestämde oss för att testa och insåg snabbt att det här blir väldigt gott, men också väldigt dyrt. Så varför inte göra världens dyraste lakrits?”, säger Christian Haupt, ägare och grundare av Haupt Lakrits.

Världens dyraste lakrits består av en 8 veckors lagrad och handrullad salt lakrits med 10 % rålakrits från Kalabrien. Den är omgiven av vit Toscano White-choklad från Amedei smaksatt med svart tryffel från Perigord, vit tryffel från Alba, hasselnötter från Piemonte och torkad störcaviar.

Alla intäkter från försäljningen av Världens Dyraste Lakrits skänker Haupt Lakrits till Barncancerfonden.

OM HAUPT LAKRITS
Haupt Lakrits ambition är inte att bli världens största lakritstillverkare. Man vill göra världens godaste lakrits.

Sedan hösten 2014 tillverkar och säljer Haupt Lakrits söt- och saltlakrits, chokladöverdragen lakrits samt lakritsprodukter för matlagning och bakning. Gemensamt för alla bolagets produkter är omsorgen kring ursprung, tillverkningsmetoder och ingredienser. Företaget har en mindre fabrik i Kista, strax norr om Stockholm.

• haupt lakrits
  • christian haupt

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits.

I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2016 kom över 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Finlands tredje Lakritsi- &Salmiakkifestivaalit arrangerades i oktober 2016 på Wanha Satama, Skatudden i Helsingfors och lockade över 6 300 besökare.

2017 äger festivalerna rum 1-2 april i Stockholm och 11-12 november i Helsingfors. Arrangör sedan starten är lakritsexperten Tuija Räsänen som även äger butiken och webbutiken Choklad & Lakrits Sverige.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.instagram.com/lakritsfestivalen och www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit.